W przyszłym miesiącu prowadzimy kilka szkoleń medialnych – jest dużo pracy i nowych pomysłów.
Pomyślałem, że opowiem jak przygotowujemy się do sesji szkoleniowej.
Najważniejszym elementem procesu przygotowań są dyskusje z klientami, którzy zlecili zaplanowanie i przeprowadzenie szkolenia.
Klient – firma, agencja rządowa, stowarzyszenie charytatywne, placówka edukacyjna, organizacja non-profit – wie dokładnie czego potrzebuje i jaki jest kontekst szkolenia. Zna pracowników, którzy wezmą udział w szkoleniu.
Oto pytania jakie zadajemy klientowi:
1. Dlaczego zdecydował się na szkolenia medialne?
2. Kim są uczestnicy szkolenia?
3. Jakie mają doświadczenie w komunikacji z mediami?
4. W jakim konkretnym kontekście pojawia się szkolenie:
a. Czy chodzi o początek dużej kampanii PR?
b. Czy firma przygotowuje się do ogłoszenia ważnej informacji?
c. Czy firma chce zwiększyć liczbę osób, które mogą wypowiadać się w jej imieniu w mediach?
d. Czy firma chce stworzyć grupę ekspertów, którzy będą występować w mediach?
e. Czy udzielili już wywiadów, z których NIE są zadowoleni i dlatego poprosili o szkolenie?
f. Czy firma znalazła się w sytuacji kryzysowej i zdaje sobie sprawę, że potrzebuje ludzi, którzy umieją komunikować się z mediami w kryzysie?
5. Jakich wywiadów będą prawdopodobnie udzielać?
a. Głównie dla mediów lokalnych, regionalnych, krajowych, branżowych, specjalistycznych?
b. Przede wszystkim dla telewizji, radia czy prasy?
c. Najwięcej przez telefon, w studio czy w terenie?
d. Głównie krótkie wypowiedzi dla programów informacyjnych, komentarze na żywo czy wywiady w reportażach?
e. Najczęściej w roli eksperta czy rzecznika prasowego w imieniu całej organizacji?
6. Jakie dodatkowe umiejętności przydadzą się uczestnikom szkolenia?
a. Czy potrzebne są także porady i ćwiczenia w prowadzeniu prezentacji?
b. Czy przyda się sesja komunikacji w sytuacji kryzysowej?
c. Czy mamy uwzględnić komunikację w mediach społecznościowych?
d. Czy potrzebny jest warsztat w tworzeniu kluczowych komunikatów?
e. Czy przyda się sesja burzy mózgów, która przyniesie pomysły na tematy, którymi warto zainteresować media?
Ta lista pokazuje, że przygotowując program szkolenia musimy dobrze poznać sytuację i potrzeby klienta, żeby to, co zrobimy realnie poprawiło komunikację firmy z jej głównymi interesariuszami.
Praca nad scenariuszem
Po zakończeniu dokumentacji opracowujemy wstępny scenariusz szkolenia z konkretnymi wskazówkami dla trenerów, którzy je poprowadzą. Scenariusz jest następnie oceniany przez klienta i zmieniany zgodnie z sugestiami.
Kolejny etap to uzgodnienie tematów, które pojawią się w treningowych wywiadach – każdy uczestnik ma zwykle trzy próbne występy przed kamerą.
W wywiadach pojawią się branżowe tematy, o których niedawno mówiły media, historie, w których pojawiła się firma, sytuacje, które mogą się wydarzyć – na przykład duża konferencja, premiera produktu, publikacja ważnego raportu – lub (jeśli celem szkolenia jest przygotowanie do kryzysu) symulacja kryzysowego wydarzenia.
Po uzgodnieniu tych szczegółów przeprowadzamy jeszcze jedno rozeznanie, korzystając tym razem z naszych źródeł informacji w mediach i branży klienta.
Dbamy o to, żeby uczestnicy szkolenia znali tematy próbnych wywiadów, ale – jak dziennikarze – nie podajemy im wcześniej pytań.
Każdy uczestnik otrzymuje do wypełnienia ankietę, w której przedstawia swoje osobiste oczekiwania.
Jesteśmy gotowi
Pod koniec przygotowań wiemy co media mówiły o naszym kliencie, znamy jego największe problemy oraz mamy gotowy program szkolenia i scenariusz sesji treningowych wywiadów.
Mamy zarezerwowaną salę szkoleniową, sprawdzony sprzęt, przygotowanych trenerów i operatora kamery – możemy zaczynać!
Jeśli jesteś zainteresowany szkoleniem medialnym, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 441 40 14.
PS. Zobacz jak wygląda pierwsza strona ankiety przed szkoleniem medialnym (pdf, 58 KB).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz