sobota, 26 stycznia 2013

Kulisy przygotowań do szkolenia medialnego

W przyszłym miesiącu prowadzimy kilka szkoleń medialnych – jest dużo pracy i nowych pomysłów.

Pomyślałem, że opowiem jak przygotowujemy się do sesji szkoleniowej.

Najważniejszym elementem procesu przygotowań są dyskusje z klientami, którzy zlecili zaplanowanie i przeprowadzenie szkolenia.

Klient – firma, agencja rządowa, stowarzyszenie charytatywne, placówka edukacyjna, organizacja non-profit – wie dokładnie czego potrzebuje i jaki jest kontekst szkolenia. Zna pracowników, którzy wezmą udział w szkoleniu.

Oto pytania jakie zadajemy klientowi:

1. Dlaczego zdecydował się na szkolenia medialne?

2. Kim są uczestnicy szkolenia?

3. Jakie mają doświadczenie w komunikacji z mediami?

4. W jakim konkretnym kontekście pojawia się szkolenie:

a. Czy chodzi o początek dużej kampanii PR?

b. Czy firma przygotowuje się do ogłoszenia ważnej informacji?

c. Czy firma chce zwiększyć liczbę osób, które mogą wypowiadać się w jej imieniu w mediach?

d. Czy firma chce stworzyć grupę ekspertów, którzy będą występować w mediach?

e. Czy udzielili już wywiadów, z których NIE są zadowoleni i dlatego poprosili o szkolenie?

f. Czy firma znalazła się w sytuacji kryzysowej i zdaje sobie sprawę, że potrzebuje ludzi, którzy umieją komunikować się z mediami w kryzysie?

5. Jakich wywiadów będą prawdopodobnie udzielać?

a. Głównie dla mediów lokalnych, regionalnych, krajowych, branżowych, specjalistycznych?

b. Przede wszystkim dla telewizji, radia czy prasy?

c. Najwięcej przez telefon, w studio czy w terenie?

d. Głównie krótkie wypowiedzi dla programów informacyjnych, komentarze na żywo czy wywiady w reportażach?

e. Najczęściej w roli eksperta czy rzecznika prasowego w imieniu całej organizacji?

6. Jakie dodatkowe umiejętności przydadzą się uczestnikom szkolenia?

a. Czy potrzebne są także porady i ćwiczenia w prowadzeniu prezentacji?

b. Czy przyda się sesja komunikacji w sytuacji kryzysowej?

c. Czy mamy uwzględnić komunikację w mediach społecznościowych?

d. Czy potrzebny jest warsztat w tworzeniu kluczowych komunikatów?

e. Czy przyda się sesja burzy mózgów, która przyniesie pomysły na tematy, którymi warto zainteresować media?

Ta lista pokazuje, że przygotowując program szkolenia musimy dobrze poznać sytuację i potrzeby klienta, żeby to, co zrobimy realnie poprawiło komunikację firmy z jej głównymi interesariuszami.

Praca nad scenariuszem

Po zakończeniu dokumentacji opracowujemy wstępny scenariusz szkolenia z konkretnymi wskazówkami dla trenerów, którzy je poprowadzą. Scenariusz jest następnie oceniany przez klienta i zmieniany zgodnie z sugestiami.

Kolejny etap to uzgodnienie tematów, które pojawią się w treningowych wywiadach – każdy uczestnik ma zwykle trzy próbne występy przed kamerą.

W wywiadach pojawią się branżowe tematy, o których niedawno mówiły media, historie, w których pojawiła się firma, sytuacje, które mogą się wydarzyć – na przykład duża konferencja, premiera produktu, publikacja ważnego raportu – lub (jeśli celem szkolenia jest przygotowanie do kryzysu) symulacja kryzysowego wydarzenia.

Po uzgodnieniu tych szczegółów przeprowadzamy jeszcze jedno rozeznanie, korzystając tym razem z naszych źródeł informacji w mediach i branży klienta.

Dbamy o to, żeby uczestnicy szkolenia znali tematy próbnych wywiadów, ale – jak dziennikarze – nie podajemy im wcześniej pytań.

Każdy uczestnik otrzymuje do wypełnienia ankietę, w której przedstawia swoje osobiste oczekiwania.

Jesteśmy gotowi

Pod koniec przygotowań wiemy co media mówiły o naszym kliencie, znamy jego największe problemy oraz mamy gotowy program szkolenia i scenariusz sesji treningowych wywiadów.

Mamy zarezerwowaną salę szkoleniową, sprawdzony sprzęt, przygotowanych trenerów i operatora kamery – możemy zaczynać!

Jeśli jesteś zainteresowany szkoleniem medialnym, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 441 40 14.

PS. Zobacz jak wygląda pierwsza strona ankiety przed szkoleniem medialnym (pdf, 58 KB).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kontakt

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *