Czasem właściwe rozwiązania etycznych problemów w PR przychodzą same. Najczęściej jednak sytuacja jest niejasna i trudno o trafną decyzję.
Śmiało! Do odważnych świat należy.
Oto 10 etycznych problemów PR. Jak je rozwiążesz?
1. Córka Twojego klienta została zawieszona w prawa uczniowskich za publikowanie na Facebooku swoich erotycznych zdjęć. Reporter lokalnej gazety wykorzystał te zdjęcia w artykule o "zepsutych" nastolatkach i podał pełne dane dziewczyny (imię i nazwisko) podkreślając, że jest córką Twojego klienta. Co robisz?
a. Dzwonisz do newsroomu z groźbą, że ponowne użycie nazwiska Twojego klienta w tej sprawie skończy się rozprawą w sądzie.
b. Dzwonisz do newsroomu z prośbą, żeby nie podawać danych dziewczyny lub nazwiska klienta, gdyż nie zrobiła niczego sprzecznego z prawem.
c. Dzwonisz do klienta z radą, żeby córka zawiesiła swoje konto na Facebooku.
2. Przez przypadek trafiła do Ciebie informacja prasowa z ewidentnym błędem rzeczowym napisana przez praktyka PR, którego nie znasz zbyt dobrze. Co robisz?
a. Nic.
b. Dzwonisz do autora z informacją o zauważonym błędzie.
c. Dzwonisz do klienta autora informacji i mówisz, że Ty takich błędów nie robisz.
3. Twój klient ma atrakcyjne materiały dla branżowych magazynów, ale może je przekazać tylko jednej z dwóch ostro konkurujących redakcji. Co robisz?
a. Radzisz kontakt z magazynem o większym nakładzie.
b. Radzisz kontakt z magazynem, który ma bardziej oryginalną oprawę graficzną.
c. Radzisz publikację wszystkich materiałów na firmowej stronie WWW, aby nikogo nie urazić.
4. Twój klient zamierza zamknąć trzy sklepy w Opolu. Planujesz wysłać mediom komunikat prasowy na ten temat w piątek o 15:00. W piątek o 9:45 dzwoni reporter z pytaniem czy to prawda, że firma klienta chce zamknąć trzy sklepy w Opolu. Jako źródło informacji podaje anonimowego pracownika Twojego klienta. Co robisz?
a. Zaprzeczasz, zaprzeczasz, zaprzeczasz...
b. Mówisz reporterowi, że prześlesz mu o 15:00 komunikat w tej sprawie.
c. Mówisz, że możesz z nim rozmawiać pod warunkiem, że ujawni nazwisko informatora.
5. Napisałeś prostą informację prasową dla klienta o premierze nowego produktu. Nic specjalnego – kilka faktów plus banalny cytat. Krajowy dziennik wykorzystał ją w całości. Co robisz?
a. Żałujesz, że nie napisałeś dwa razy dłuższej informacji.
b. Narzekasz wśród znajomych na dziennikarzy, że bezkrytycznie wykorzystują cudze materiały i nie chce im się nawet przestawić przecinka.
c. Jesteś zadowolony, że gazeta opublikowała informację.
6. Spotykasz w restauracji byłą klientkę znajomego, który też prowadzi agencję PR. Kobieta wspomina, że szuka nowej agencji PR i chętnie nawiąże z Tobą współpracę. Co robisz?
a. Dzwonisz do znajomego z pytaniem czy nie ma nic przeciwko temu.
b. Dzwonisz do znajomego z pytaniem co o tym sądzi.
c. Podpisujesz kontrakt i dzwonisz do znajomego, żeby się tym pochwalić.
7. Otrzymałeś zlecenie napisania godzinnego wystąpienia na konferencji branżowej. Dzwoni do Ciebie zdolny praktyk PR z pytaniem czy nie masz "czegoś do zrobienia". Co robisz?
a. Dzielisz się z nim pracą i honorarium po połowie.
b. Przekazujesz mu całe zlecenie, ale płacisz mu połowę tego, co otrzymasz od klienta.
c. Mówisz, że jesteś bardzo zapracowany (bo tak jest naprawdę) i obiecujesz oddzwonić za dwa tygodnie.
8. Modna restauracja wysłała Ci e-mail z linkiem do nowego jadłospisu. Klikasz, ale link nie działa. Co robisz?
a. Ziewasz.
b. Dzwonisz do restauracji z informacją o błędzie.
c. Ostro krytykujesz restaurację na Twitterze za "szkolny błąd".
9. Spotykasz się na kawie z reporterem, który przekazuje Ci plotkę, że główny konkurent Twojego klienta szykuje premierę usługi, która zmieni układ sił na rynku. Co robisz?
a. Zatrzymujesz plotkę dla siebie, bo... nie jesteś plotkarzem.
b. Natychmiast dzwonisz do klienta i mówisz czego się dowiedziałeś. "Tak, to tylko plotka..."
c. Publikujesz pewne szczegóły plotki na Facebooku, aby wysondować jakie to wywoła zainteresowanie.
10. Wysyłasz najbardziej popularnemu prezenterowi lokalnej stacji radiowej propozycję wywiadu na wyłączność z ciekawą osobą (czyli Twoim klientem), ale nie otrzymujesz żadnej odpowiedzi. Kontaktujesz się więc z mniej znanym radiowcem, który od razu przyjmuje Twoją propozycję. Dwie godziny później dzwoni pierwszy prezenter z ofertą wywiadu w najlepszym czasie antenowym. Co robisz?
a. Odwołujesz umówiony wywiad i decydujesz się na wywiad u bardziej popularnego dziennikarza.
b. Tłumaczysz "gwiazdorowi", że nie możesz wycofać się z danego słowa.
c. Doradzasz klientowi, żeby zrezygnował z obydwu okazji, aby nikt nie poczuł się zlekceważony.
Jak byś postąpił/a w opisanych sytuacjach? Co byłoby dla Ciebie najważniejsze: własny interes, interes klienta czy etyczne standardy PR? Napisz o tym w komentarzu.
Zapraszam na szkolenia medialne i warsztaty kryzysowe. Tel. 77 441 40 14.
Zapraszamy na nasze szkolenia medialne.
Strona główna » pr » Quiz: 10 etycznych dylematów PR
środa, 15 sierpnia 2012
Quiz: 10 etycznych dylematów PR
Ekspert zarządzania komunikacją kryzysową, konsultant public relations, trener medialny. Autor ponad 1,700 artykułów o PR, zarządzaniu ryzykiem i kryzysem, strategicznej komunikacji kryzysowej, komunikacji online, relacjach z mediami, wystąpieniach publicznych i pisaniu informacji prasowych. W poprzednim życiu poławiacz pereł. Nie lubi miejsca w samolocie daleko od wyjścia. Ulubiona książka: właśnie ją czyta :-)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz