Szkolenia medialne

Niektórzy trenerzy medialni lubują się w wywiadach z zaskoczenia. Biedny delikwent musi stanąć przed kamerą w pierwszych minutach szkolenia i bez przygotowania odpowiedzieć na serię trudnych pytań. Takie podejście deprymuje i zniechęca do poprawy swoich umiejętności medialnych.

Na naszych szkoleniach medialnych jest inaczej.

Nasza metoda

Szkolenie medialne zaczynamy od analizy przypadku i rozmowy o najlepszych praktykach w komunikacji z mediami. Pokazujemy przykładowe nagrania video i materiały prasowe.

W wywiadach przed kamerą stawiamy na budowanie pewności siebie – zaczynamy od prostych ćwiczeń i przechodzimy do trudniejszych tylko po opanowaniu prostszego materiału. Chcemy, żeby uczestnicy czuli na koniec szkolenia, że dobrze sobie poradzą we wszystkich kontaktach z mediami.

Każde szkolenie jest dopasowane do indywidualnych potrzeb i oczekiwań grupy. Program dopasowujemy poprzez rozmowy z uczestnikami i ankiety. Poznajemy największe wyzwania w komunikacji z mediami naszego klienta i pytania, na które najtrudniej byłoby mu odpowiedzieć.

Po poznaniu potrzeb i problemów możemy przygotować do każdego wywiadu dla mediów:

1. Wywiady dla prasy

Wywiady dla prasy są trudniejsze od wywiadów dla telewizji i radia. Przygotowujemy do wywiadów dla prasy ogólnej (regionalnej i krajowej), czasopism branżowych, magazynów biznesowych i wydawnictw konsumenckich. Przed szkoleniem chętnie przeprowadzimy wywiad przez telefon i rozpoczniemy szkolenie od artykułu napisanego na podstawie informacji z tego wywiadu. Taka metoda często otwiera oczy osobom, które sądzą, że nie potrzebują szkolenia medialnego.

2. Wywiady w Internecie

Media społecznościowe zmieniły sposób komunikacji, na przykład dużo więcej i częściej piszemy niż kiedyś. Blogerzy i tzw. dziennikarze obywatelscy wchodzą w rolę tradycyjnych reporterów a portale internetowe rywalizują z największymi gazetami. Telewizor można wyłączyć, radio można ściszyć, gazetę można spalić. Ale Internet nigdy nie zapomina. Na naszych szkoleniach uczymy sztuki udzielania wywiadów online i tego jak się przebić przez cały ten zgiełk w mediach społecznościowych.

3. Wywiady dla telewizji

Krótka wypowiedź do kamery, wywiad na żywo, dyskusja panelowa, talk show, reportaż, itp. Wywiady dla telewizji różnią się długością i formatem. Na naszych szkoleniach pokazujemy plusy i minusy każdego rodzaju wywiadu. Mówimy jak przygotować kluczowe komunikaty, jak się ubrać, co może przeszkadzać lub irytować w telewizyjnym studio i jak optymalnie wykorzystać czas wywiadu.

4. Wywiady na odległość

W wywiadach na odległość (najczęściej na żywo) rozmówca jest daleko od studia. Nie ma bezpośredniego kontaktu z dziennikarzem. Widzi go na ekranie monitora a dźwięk dociera ze słuchawki w uchu. Takie wywiady często przeprowadza się w sytuacjach kryzysowych kiedy nie każdy rozmówca może dotrzeć na czas do studia a stacja telewizyjna zbiera komentarze od wielu ekspertów.

5. Wywiady z zaskoczenia

Nie każdy dziennikarz nagle zmienia temat wywiadu na żywo. Nie każdy czai się za rogiem z zaskakującym pytaniem i nie każdy przychodzi na wywiad bez umówienia. Ale czasem reporter będzie chciał uzyskać wypowiedź za wszelką cenę i na przykład podejdzie do Ciebie na parkingu przed firmą. Jakie masz wtedy prawa? Jak postąpić z reporterem, który idzie za Tobą krok w krok i powtarza to samo pytanie? Gdzie najczęściej można go spotkać? Na naszym szkoleniu powiemy jak poradzić sobie z największym paliwodą :-)

6. Wywiady dla radia

W radiu jest trochę więcej czasu na dłuższe wypowiedzi (nie mówię o serwisach informacyjnych). To dobra wiadomość dla przygotowanych rozmówców i zła dla nieprzygotowanych. Ale jak odpowiadać na pytania słuchaczy? Co robić kiedy ktoś Cię atakuje? O tych sprawach też mówimy na naszych szkoleniach medialnych.

7. Wywiady przez telefon

Reporterzy większość czasu w pracy spędzają na rozmowach telefonicznych. Tak teraz (po redukcjach w redakcjach) zbierają informacje i komentarze. Jak się zachować kiedy dzwoni reporter, którego nie znasz z redakcji, o której nigdy nie słyszałeś i mówi, że ma tylko kilka minut na rozmowę? Jak odpowiadać na niewygodne pytania bez oskarżenia o "unikanie tematu"? Jak korzystać z innych technologii do przesłania reporterowi dodatkowych informacji? To również jest w programie naszych szkoleń medialnych.

8. Spotkanie w redakcji

Reporter lub redaktor nie zawsze ma czas lub ochotę, żeby przyjść na briefing lub imprezę firmową. Czasem trzeba spotkać się z nim w redakcji. Jak rozmawiać z reporterem, który zawsze gdzieś się śpieszy? Jak skłonić go do uważnego słuchania? Co zrobić, żeby wpisał Twój numer do swojego telefonu i chciał zadzwonić? Na naszym szkoleniu także o tym mówimy.

Jeśli jesteś zainteresowany szkoleniem medialnym lub masz pytanie o komunikacji z mediami, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 441 40 14.

PS. Zobacz jak wygląda pierwsza strona ankiety przed szkoleniem medialnym (pdf, 58 KB).

Kontakt

Nazwa

Adres e-mail *

Wiadomość *