Słyszę jak czasem szefowie firm lub rzecznicy prasowi chwalą się, że przeszli "szkolenie medialne". Najczęściej mają na myśli jedną kilkugodzinną sesję szkoleniową – nie zawsze z wykorzystaniem kamery.
To tak jakby adept sztuki pilotażu chwalił się nowymi umiejętnościami po pierwszym treningowym locie samolotem.
Kluczem do sukcesu w kontaktach z mediami jest stała poprawa umiejętności komunikacji. W starym modelu edukacji zakładano, że wszystko co najważniejsze powinniśmy poznać w szkole. Dzisiaj takie podejście nie gwarantuje powodzenia – trzeba się uczyć całe życie.
Osoby, które mówią, że przeszły szkolenie medialne (zwracam uwagę na czas przeszły – gra słów niezamierzona) zwykle przeceniają swoje umiejętności. Dlaczego? Bo nie zrobiły nic, żeby utrwalić to, czego nauczyły się przez kilka godzin w czterech ścianach sali szkoleniowej.
Nie potrafię na jednej sesji szkoleniowej nauczyć wszystkiego o sztuce wystąpień publicznych i udzielania wywiadów dla mediów. Potrafię przekazać podstawowe informacje i porady oraz przećwiczyć przed kamerą ich zastosowanie w praktyce. Przedstawiam także plan dalszej edukacji dopasowany do indywidualnych ambicji, potrzeb i możliwości.
Uczenie się w XXI wieku
Podstawą powodzenia w XXI wieku jest stała i systematyczna nauka pod kierunkiem doświadczonego nauczyciela, trenera lub mentora, której celem jest podnoszenie poziomu i poszerzanie zakresu umiejętności i kompetencji w dłuższym okresie.
Trudno wyobrazić sobie sukces bez pozytywnego nastawienia, stałej motywacji i chęci zdobywania wiedzy. O szkoleniu medialnym nie powinno się myśleć jak o nieprzyjemnym obowiązku, na przykład myciu okien, trzepaniu dywanu czy prasowaniu.
Nieodłącznym elementem skutecznej nauki jest skupienie się na robieniu tego, co daje wymierne korzyści i sprawia autentyczną przyjemność. Dlatego namawiam do nauki w pierwszej kolejności tych umiejętności, które szybko dają widoczne efekty. Tak budujemy na naszych szkoleniach medialnych pewność siebie i zachęcamy do dalszej nauki.
W obecnym środowisku biznesowym największe sukcesy odnoszą ci, którzy najwięcej nauczyli się po szkole już jako dorośli ludzie. Ci, którzy osiedli na laurach zostają w tyle – są pomijani w awansach i nie dostają podwyżek.
To samo dotyczy firm. Szefowie, którzy nie motywują podwładnych do nauki mają gorsze wyniki w pracy. Ci, którzy inwestują w szkolenia i zachęcają pracowników do dzielenia się nową wiedzą zwiększają przewagę nad konkurencją.
Plan systematycznej nauki
Najlepszym sposobem prowadzenia efektywnego programu szkoleniowego jest znalezienie doświadczonego trenera komunikacji – kogoś kto w pierwszej kolejności rozwinie i wzmocni Twoje naturalne talenty i z czasem pomoże uporać się ze słabościami.
Jakie są moje zalecenia? Przygotuj ze swoim trenerem plan poprawy umiejętności komunikacji.
Oto kilka punktów do przemyślenia:
1. Czego chcesz się nauczyć? Kiedy? W jakiej kolejności?
2. Jakie metody nauki przynoszą najlepsze efekty? Analiza nagrania video? Indywidualna sesja szkoleniowa? Krótkie artykuły poradnicze? Książki? Quizy?
3. Czy masz czas na lekturę jednej książki w miesiącu o różnych aspektach komunikacji?
4. Jakie formaty szkoleniowe lubisz najbardziej? Prezentacja dla małej grupy? Wywiad dla lokalnej gazety? Konferencja prasowa? Debata w telewizji? Zeznanie przed sejmową komisją śledczą?
5. Jak możesz nauczyć się skutecznych wystąpień przed dużą publicznością?
6. Czy Twoim celem jest przygotowanie się do obszernego wywiadu dla dużej gazety ogólnopolskiej?
Ważne, żeby Twój plan podkreślał potrzebę systematycznego zdobywania nowej wiedzy i stałego podnoszenia umiejętności komunikacji.
Konkluzja
Prawdziwy sukces w kontaktach z mediami należy do tych, którzy rozumieją, że jeszcze nie zakończyli swojego szkolenia medialnego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz