Praktycy PR i trenerzy medialni bez przerwy mówią o kluczowych komunikatach.
"Masz trzy kluczowe komunikaty?"
"Pamiętaj o kluczowych komunikatach."
"Musimy jeszcze dopracować kluczowe komunikaty."
Kluczowe komunikaty? O co chodzi? Czy naprawdę są ważne?
Proponuję krótkie ćwiczenie.
Obejrzyj jakikolwiek dziennik w telewizji lub posłuchaj serwisu informacyjnego w radiu.
Co zapamiętałeś? Jaka wypowiedź zrobiła na Tobie największe wrażenie?
Czy uważasz, że osoba, która to powiedziała chciała, żebyś właśnie na to zwrócił uwagę?
Jeśli nie, to znaczy, że zmarnowała okazję w mediach – nie udało jej się przekazać "kluczowych komunikatów".
Moje trzy komunikaty
Kluczowe komunikaty to najważniejsze przekazy w każdej wypowiedzi dla mediów – to o nich powinni dyskutować dziennikarze i właśnie te komunikaty mają zapamiętać czytelnicy, widzowie i słuchacze.
Gdyby dziennikarz robił ze mną wywiad o szkoleniach medialnych Pressence Public Relations, miałbym takie trzy kluczowe przekazy:
1. Wszyscy nasi trenerzy pracowali lub pracują w mediach – w prasie, radiu i telewizji. Kiedy uczą jak funkcjonują media i jak pracują dziennikarze, to wiedzą o czym mówią.
2. Wszystkie nasze szkolenia są dopasowane do indywidualnych potrzeb klientów.
3. Oferujemy usługi szkoleniowe najwyższej jakości i pomagamy naszym klientom także po zakończeniu szkolenia.
W rozmowie z dziennikarzem moim priorytetowym zadaniem nie byłyby odpowiedzi na jego pytania, ale "przekazanie" tych komunikatów.
Nie więcej niż trzy
Z zasady radzimy klientom przygotowanie więcej niż jednego kluczowego przekazu (ale nie więcej niż trzech), maksymalne ich uproszczenie i zadbanie o to, żeby zabrzmiały w wywiadzie jasno i zdecydowanie.
Oczywiście – to nie jest takie proste jak może się wydawać i dlatego należy:
1. opracować komunikaty przed wywiadem,
2. przećwiczyć je w warunkach maksymalnie zbliżonych do prawdziwych (na przykład na szkoleniu medialnym),
3. przygotować się starannie do każdego kontaktu z dziennikarzem – zrobić listę pytań jakie może zadać i mieć plan działania, który umożliwi skuteczne przekazanie wszystkich kluczowych komunikatów.
Jeśli masz pytanie o komunikacji z mediami lub szkoleniach medialnych, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 441 40 14.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz