Media mają w Polsce ogromną siłę. Kształtują opinię publiczną, decydują o tym, co jest warte uwagi i mają praktycznie wolną rękę w drążeniu każdego tematu zgodnie ze swoimi potrzebami i celami. Media są Czwartą Władzą i dobrze się w tej roli czują.
Świadomość potęgi mediów i ich niszczycielskiej siły wywołuje u niektórych rzeczników prasowych niechęć lub strach. Ale dzięki właściwemu podejściu i szkoleniu medialnemu można sobie poradzić z mediami w każdej sytuacji – od krótkiej wypowiedzi do kamery do konferencji prasowej w sytuacji kryzysowej.
Jak udzielić wywiadu
Przed wywiadem dla mediów trzeba przygotować i przećwiczyć kilka kluczowych komunikatów. W czasie wywiadu należy szukać okazji do włączenia tych przekazów do odpowiedzi na pytania reportera. Na przykład, jeśli chcesz podkreślić, że Twój nowy produkt pomoże kierowcom zmniejszyć zużycie paliwa, postaraj się powiedzieć o tym kilka razy podając różne przykłady.
Szukaj pretekstu nawet jeśli reporter nie zada pytania nawiązującego do żadnego kluczowego komunikatu. Możesz powiedzieć na przykład: "Kierowcy powinni wiedzieć, że jazda samochodem będzie tańsza jeżeli... [kluczowy komunikat]" lub "Najważniejsze jest, żeby.. [kluczowy komunikat]".
Odpowiadaj na pytania krótko, jasno i rzeczowo. Skomplikowane zdania i techniczny żargon zniechęcają do słuchania i utrudniają zapamiętanie informacji.
Unikaj wyrażenia "bez komentarza". Takie stwierdzenie być może dobrze brzmi na filmie lub sali sądowej, ale w mediach kojarzy się z próbą ukrycia czegoś.
Nie bój przyznać, że czegoś nie wiesz. "Nie wiem, ale sprawdzę i odpowiem później" brzmi lepiej od niepełnej lub błędnej odpowiedzi.
Niektórzy rzecznicy denerwują się w czasie wywiadu i zaczynają używać branżowego żargonu. To zmniejsza stres, ale zmusza reportera do zadawania pytań wyjaśniających. Na przykład, co znaczy to słowo, dlaczego jest ważne, czy można to powiedzieć inaczej? W sumie, niepotrzebnie wydłuża się czas wywiadu.
Jeżeli udzielasz wywiadu telewizji, warto mieć na uwadze kilka dodatkowych kwestii:
1. Kamera i mikrofony są zawsze włączone – nawet jeśli myślisz, że jest inaczej. Jeśli widzisz kamerę i mikrofon, wszystko może nagrane i wykorzystane.
2. Jeśli masz wątpliwości, zapytaj gdzie masz patrzeć – do kamery czy na reportera.
3. Nie kręć się na krześle i nie przewracaj oczami.
4. Możesz gestykulować jeśli będziesz robić to naturalnie – nie jak aktor na scenie. Ludzie nie lubią przesady.
Jak sobie radzić w wywiadzie w sytuacji kryzysowej
W życiu każdej firmy, instytucji lub organizacji jest taki dzień kiedy musi przekazać przykrą wiadomość.
Oto trzy podstawowe zasady komunikacji w takiej sytuacji:
1. Sam powiedz pierwszy mediom o tym, co się stało.
2. Przekaż najważniejsze informacje szybko.
3. Wszystko co powiesz musi być zgodne z prawdą.
Dużym błędem jest pozwolenie mediom na przejęcie w kryzysie inicjatywy. Pierwszy komunikat dla mediów nie musi być szczegółowy, ale ma być zdecydowany, jasny i przede wszystkim musi uspokoić sytuację.
Jak zostać skutecznym rzecznikiem prasowym
Większość ludzi nie rodzi się z naturalnym talentem do przekonującego mówienia. W prezentacjach biznesowych lub wystąpieniach publicznych mówcy widzą swoich słuchaczy – w rozmowie z reporterem mogą ich sobie tylko wyobrazić.
Najlepszym rozwiązaniem jest zatrudnienie doświadczonego trenera medialnego, który zna media i potrafi nauczyć jak udzielać wywiadu prasowego, radiowego i telewizyjnego.
Jeśli jesteś zainteresowany szkoleniem medialnym lub masz pytanie, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 441 40 14.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz