Czytelniczka tego bloga (lekarka bariatra) zadała mi pytanie:
"Mam zaproszenie do audycji radiowej, w której opowiem o wynikach moich badań nad otyłością kobiet. Dziennikarz poprosił o przysłanie mu listy pytań. Jakieś sugestie? Porady?"
Zdarza się, że dziennikarz prosi o pytania, żeby lepiej się przygotować do wywiadu. Nie ma żadnej gwarancji, że je wykorzysta (stąd potrzeba szkolenia medialnego), ale to daje okazję do zwiększenia wpływu na przebieg wywiadu i jego końcowy efekt.
Własne przygotowanie należy zacząć od pytania o cel. Co chcesz osiągnąć? Czego oczekujesz od słuchaczy?
Najlepiej skupić się w wywiadzie na tym co jest najciekawsze, najbardziej zaskakujące i najbardziej fascynujące.
Oto kilka propozycji.
I. Wprowadzenie do tematu
Większość wywiadów zaczyna się od pytań ogólnych, na przykład:
1. "Jaki był główny cel tego badania?"
2. "Dlaczego to ważne?"
3. "Jak duży jest to problem w Polsce?"
Większość ludzi na pytanie "Jaki jest pana/pani ulubiony dzień tygodnia?" powie zgodnie z prawdą jaki to dzień. I to wystarczy. W wywiadzie to za mało. Trzeba jeszcze wyjaśnić dlaczego właśnie ten dzień. Na przykład: "Sobota, bo chodzę z dziećmi na basen".
II. Zwiększenie zainteresowania
Niektóre pytania są tak ciekawe, że sam fakt ich zadania zwiększa zainteresowanie odpowiedzią.
Twój przekaz: "Polki są przewrażliwione na punkcie swojej wagi."
Wyniki badań: "Wyniki moich badań pokazują, że co szósta kobieta wołałaby być niewidoma niż gruba."
Typowe pytanie: "Twierdzi pani, że wiele Polek unieszczęśliwia się myśleniem, że są zbyt grube. Co ma pani na myśli?"
lub
Typowe pytanie: "Czy może pani omówić wyniki badań, z których wynika, że wiele Polek wolałoby stracić wzrok niż nadmiernie utyć?"
Żadne z tych pytań nie jest ciekawe. Oto lepsze alternatywy:
Lepsze pytanie: "Analizując wyniki badań nad otyłością Polek doszła pani do szokującego odkrycia. Co to takiego?"
lub
Lepsze pytanie: "Większość lekarzy radzi otyłym pacjentkom zmniejszenie wagi. Ale pani twierdzi, że to czasem może wywołać wiele szkodliwych skutków. O co chodzi?"
III. Nietypowe sytuacje
Ludzie zauważają nietypowe rzeczy i sytuacje – coś co odbiega od normy. Możesz to wykorzystać w swoim wywiadzie:
1. "Co panią najbardziej zaskoczyło w trakcie analizy wyników?"
2. "Co panią najbardziej rozczarowało?"
3. "Jaka była najmilsza niespodzianka?"
4. "Jaki był największy problem i jak go pani rozwiązała?"
Jak przygotować pytania do własnego wywiadu https://t.co/gbWYnX6tM0 #media #szkoleniamedialne #wywiad pic.twitter.com/tNbUcyAFoL
— Pressence PR (@pressencepr) 14 listopada 2016
IV. Coś osobistego
Dobrym pomysłem jest dodanie pytań pokazujących osobisty wkład.
Typowe pytanie: "Dlaczego pani zajęła się tym tematem właśnie teraz?"
Lepsze pytanie: "Walka z otyłością to popularny temat. Czy miała pani jakiś osobisty motyw do zajęcia się tym tematem?"
lub
Typowe pytanie: "Co wyróżnia pani raport?"
Lepsze pytanie: "Czy jest w pani raporcie coś czego nie ma w innych publikacjach na ten temat?"
V. Uogólnienia i konkrety
W dobrych wywiadach (szczególnie dla odbiorców znających temat z własnego doświadczenia) łączymy uogólnienia (abstrakcje) z konkretnymi przykładami.
Ogólne pytanie (na przykład "Dlaczego ten temat jest ważny?") trzeba uzupełnić pytaniem o konkret:
1. "Czy może pani podać jeden przykład?"
2. "Dlaczego ten raport jest tak samo ważny dla warszawianek i opolanek?"
3. "Jak można wykorzystać wnioski z raportu w codziennym życiu?"
4. "Dlaczego nie wolno lekceważyć otyłości?"
Można także zadać jeszcze bardziej szczegółowe pytania:
1. "Czy może pani opowiedzieć o pani Annie, która mając 58 lat całkowicie odmieniła dzięki diecie swoje życie?"
2. "Jaka jest rola genów w kontrolowaniu masy ciała?"
3. "Czy stres ułatwia czy utrudnia kontrolę masy ciała?"
Jakie inne rodzaje pytań proponujesz dodać do listy pytań i odpowiedzi przed wywiadem dla mediów? Napisz o tym w komentarzu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz