Rzecznik prasowy, który nie chce odpowiedzieć na pytanie reportera, prowadzi z nim prostą grę. Bez względu na pytanie stara się w odpowiedzi skierować rozmowę na inny tor – bezpieczny i wygodny.
Oto ulubione fortele słowne rzeczników prasowych w wywiadach dla mediów. Każdy ma oczywiście więcej wariantów, ale o nich mówimy na naszych szkoleniach medialnych. Wszystkie pasują do jednej z czterech kategorii:
1. Odwrócenie uwagi. Ulubiona sztuczka prestidigitatorów. Chodzi o skupienie uwagi publiczności na nieistotnym szczególe (wszyscy patrzą w lewo) i wykonaniu właściwego manewru (po prawej). Wszystko z twarzą pokerzysty i dużą dawką dezynwoltury (patrz punkt 21.).
2. Gra słowem. Unik polega na zastąpieniu kluczowego słowa z pytania reportera innym wyrazem, na przykład porażkę zastępuje się wyzwaniem, katastrofę wypadkiem, wypadek incydentem, itd. Nowe dobrze dobrane słowo zmienia percepcję i stosunek do tematu.
3. Wykorzystanie medium. Prosta sztuczka w telewizji polegająca na powtórzeniu pytania reportera własnymi słowami powoduje, że widzowie zapominają o co dokładnie pytał i skupiają się na tym jak to pytanie powtórzył rozmówca. Widz daje się łatwo manipulować, bo dla niego najważniejsza jest ostatnia myśl – szybko zapomina co było wcześniej.
4. Więcej czasu na odpowiedź – dwie minuty lub trzy. Doświadczeni rzecznicy kiedy nie chcą odpowiedzieć na pytanie w programie na żywo (zdając sobie sprawę z ograniczeń czasowych) zaczynają mówić bez końca. Nie zwracają uwagi na interwencje reportera i kolejne pytania. Mówią i mówią – licząc, że tak dotrwają do końca wywiadu.
Oto 21 przykładów jak to wygląda w praktyce rzeczników prasowych:
1. Proszę powtórzyć pytanie.
Cel: Zyskanie na czasie, zniechęcenie widzów, zachęta do zmiany pytania.
2. Nie rozumiem do końca pytania. Jeśli chodzi o to, żeby...
Cel: Zmiana kontekstu pytania i przejście do odpowiedzi na wygodniejsze pytanie.
3. To zależy od...
Cel: Wybór dowolnego faktu lub zewnętrznego czynnika i skupienie się w odpowiedzi na tym elemencie.
4. To zupełnie inny temat. W tej sprawie najważniejsze jest to, żeby...
Cel: Zwrócenie uwagi na dogodny wątek lub aspekt sprawy.
5. Nie można zapomnieć o tym, co wydarzyło się wcześniej. Wszystko zaczęło się kiedy...
Cel: Zagadanie reportera w odpowiedzi na pytanie szczegółowe.
6. Zanim odpowiem na to pytanie chciałbym zwrócić uwagę na jeden ważny szczegół...
Cel: Zagadanie reportera w odpowiedzi na pytanie ogólne.
7. Odnoszę wrażenie, że...
Cel: Przejście do przygotowanej odpowiedzi lub kluczowego komunikatu.
8. O ile dobrze pamiętam...
Cel: Przejście do przygotowanej odpowiedzi lub kluczowego komunikatu.
9. Nie przypominam sobie tego. Spójrzmy na to inaczej...
Cel: Przejście do przygotowanej odpowiedzi lub kluczowego komunikatu.
10. Nie mam o tym tak bogatej wiedzy jak pan / Nie mam takich doświadczeń, ale słyszałem, że...
Cel: Podważenie autorytetu rozmówcy i wzmocnienie swojej pozycji oraz przejście do bardziej wygodnego tematu lub wątku.
21 słownych forteli rzeczników prasowych https://t.co/2LCULrgJDi #media #rzecznikprasowy #szkoleniamedialne pic.twitter.com/SMFXBg9Qe4
— Pressence PR (@pressencepr) 21 czerwca 2017
11. To się zmienia, ponieważ...
Cel: Zwrócenie uwagi na inny szczegół.
12. Czasem tak właśnie się dzieje, ale...
Cel: Podważenie autorytetu rozmówcy i/lub podważenie tezy z pytania.
13. To nie jest pytanie, na które można odpowiedzieć tak lub nie.
Cel: Ucieczka od odpowiedzi na pytanie zamknięte i przejście do przygotowanej odpowiedzi lub kluczowego komunikatu.
14. Nie dzielmy włosa na czworo i nie bawmy się w słowa. Chcę jasno powiedzieć, że...
Cel: Przejście do przygotowanej odpowiedzi lub kluczowego komunikatu.
15. Musimy wiedzieć dlaczego tak się dzieje. Na przykład...
Cel: Wprowadzenie nowego wątku.
16. Skupmy się na konkrecie...
Cel: W odpowiedzi na pytanie ogólne.
17. Jeśli spojrzymy na całość, to widać, że...
Cel: W odpowiedzi na pytanie szczegółowe.
18. Podzielmy to pytanie na kilka części...
Cel: Odpowiedź na najbardziej wygodny punkt z pytania.
19. Nie, to nie jest tak.
Cel: Podważenie tezy z pytania: "To zależy od punktu widzenia", "Nie chcę się o to spierać, ale..." , "Nie mogę zgodzić się z tezą, że..."
20. Nie mogę o tym teraz mówić, ponieważ...
Cel: Ucieczka od odpowiedzi, z wyjątkiem sytuacji kiedy prawo zabrania udzielenia konkretnych informacji.
21. Powiem to tak...
Cel: Całkowite zignorowanie niewygodnego pytania.
Jak zawsze chętnie usłyszę przykłady z Twoich doświadczeń w kontaktach z mediami. Napisz o tym w komentarzu.
Jeśli jesteś zainteresowany szkoleniem medialnym, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 441 40 14.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz