poniedziałek, 25 września 2017

"Mogę mówić w mediach tylko o tym, na czym się bardzo dobrze znam!"

Zdanie z tytułu słyszę na prawie każdym szkoleniu medialnym. Występuje jeszcze w dwóch innych wersjach: "Nie będę robić z siebie głupka." albo "Nie chcę się ośmieszyć."

Zawsze kiedy je słyszę gdzieś na świecie mały kotek zaczyna płakać. No bo co powiedzieć w takiej sytuacji? "Brawo! Proszę zgadzać się wyłącznie na wywiady na tematy, które ma pan/pani perfekcyjnie opanowane."

Ile jest tematów, w których jesteś alfą i omegą?

Powiedzmy, że jeden. Czy reporter chce wiedzieć wszystko? Nie. Powody są dwa: 1. nie ma takiej potrzeby i 2. nie ma na to czasu.

Popisywanie się przed reporterem wiedzą w wywiadzie, pokazywanie swojej wyższości i wytykanie najdrobniejszych błędów robi złe wrażenie i psuje relacje.

To nie Ty decydujesz co jest informacją. Reporter wybiera temat i szuka osób, które mają coś ciekawego i ważnego do powiedzenia. Interesują go tylko najważniejsze fakty. Od eksperta oczekuje komentarza, który pomoże zrozumieć znaczenie tych faktów.

Kiedy ludzie widzą Ciebie na ekranie telewizora, nie myślą, że właśnie patrzą na najmądrzejszą osobę na świecie, ale kogoś kto potrafi zwięźle i jasno wytłumaczyć o co chodzi. Chcą wiedzieć co myślisz i dlaczego mają Ci zaufać.

Oto 4 porady dla eksperta przed wywiadem (na dowolny temat):

1. Dowiedz się co interesuje reportera. Po prostu go o to zapytaj.

2a. Oceń czy chcesz się na ten temat wypowiedzieć.

2b. Jeśli tak, zastanów się co chcesz powiedzieć (trzy punkty w trzech zdaniach).

3. Poszukaj kilku faktów i przykładów (nie więcej niż trzy), które pokazują, że masz rację.

4. W dłuższym wywiadzie możesz dodać krótką anegdotę pokazującą praktyczne zastosowanie tego, co mówisz.

I gotowe. To wystarczy reporterowi. Powiem więcej: reporter będzie zadowolony, że nie powiesz więcej.

Jeśli potrzebujesz pomocy w przygotowaniu się do wywiadu lub masz pytanie o komunikacji z mediami, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 441 40 14.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kontakt

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *