Są takie pytania, które brzmią niewinnie, ale nagle okazuje, że bardzo trudno na nie dobrze odpowiedzieć. Zwykle zadawane są spokojnym głosem - bez agresji.
Reporter się uśmiecha i jest rozluźniony. Tylko Ty zaczynasz się pocić i tracisz wątek. Dlaczego?
Te pozornie niewinne pytania mają uśpić czujność rozmówcy. Bokser, który na chwilę opuszcza rękawice może za chwilę znaleźć się na deskach. Podobnie może być w wywiadzie dla mediów.
Oto 7 "niewinnych" reporterskich pytań:
1. "A co jeżeli...?"
Takie pytanie zachęca do spekulacji. Nawet oczywista odpowiedź na pytanie, "A co jeżeli zagrożenie się zwiększy? Czy pomożecie ofiarom?" może prowadzić do nieprzewidywalnych komplikacji. Jak bardzo musi się zwiększyć zagrożenie? Kto to oceni? Kogo nazwiemy ofiarą? Jak ma wyglądać pomoc? Jak długo ma trwać? Wystarczy powiedzieć, że nie spekulujesz na temat przyszłości.
2. "Czy zrobił pan (to i tamto)? Tak lub nie?"
Obojętnie co odpowiesz zawsze źle wypadniesz. Okaże się, że zrobiłeś za mało lub za dużo, za wcześnie lub za późno, itp. W rozmowie z reporterem skupi się na tym, co zrobisz w najbliższej przyszłości. Bądź ostrożny w podawaniu terminów. Nie zamykaj sobie swobody działania przez nierealistyczne, acz atrakcyjne deklaracje i zobowiązania.
3. "Czy oczekuje pan (pożądany rezultat) lub zamierza pan (alternatywne działanie)? Jaki ma pan plan?"
Za chwilę padną pytania szczegółowe. A dlaczego? Jak szybko? Z kim? Za ile? Postaraj się pokazać, że podejście "albo/albo" nie rozwiązuje problemu. Następnie, przejdź do punktów, które są dla Ciebie najważniejsze w tym wywiadzie.
4. "Co jest pana priorytetem?"
Nie wymieniaj jednej rzeczy, bo spotkasz się z oskarżeniem o lekceważenie innych równie ważnych zadań. Powiedz, że rozważasz wiele problemów i rozwiązań najbardziej interesujących Twoich udziałowców i wymień je.
5. "Tak więc, zamierza pan (działanie 1), (działanie 2), (działanie 3) lub (działanie 4)?"
Kto powiedział, że reporter zna wszystkie możliwości? Jeżeli nie mają one sensu, po prostu sparafrazuj je eliminując niektóre lub wszystkie i przedstaw własne propozycje.
6. "Nie chce pan oczywiście powiedzieć, że... (stwierdzenie)."
To nie jest pytanie. To tylko teza, która prowokuje do emocjonalnej wypowiedzi. Nie powtarzaj słów dziennikarza. Nie powtarzaj jego tez. Nie powtarzaj zarzutów.
7. "Jak zareaguje na to konkurencja lub opozycja?"
To ponowne zaproszenie do zgadywania. Może skończyć się kłopotami dla Ciebie, konkurencji i całej branży. Najbardziej logiczna odpowiedź: "Proszę ICH o to zapytać."
Jeśli chcesz poznać inne "niewinne" pytania jakie może zadać reporter, zapraszamy na szkolenie medialne. Nasz telefon: 77 441 40 14.
Zapraszam na szkolenia medialne i warsztaty kryzysowe. Tel. 77 441 40 14.
Zapraszamy na nasze szkolenia medialne.
Strona główna » szkolenia medialne » 7 "niewinnych" pytań reportera
wtorek, 17 kwietnia 2012
7 "niewinnych" pytań reportera
Kategorie:
media,
reporter,
szkolenia medialne
Ekspert zarządzania komunikacją kryzysową, konsultant public relations, trener medialny. Autor ponad 1,700 artykułów o PR, zarządzaniu ryzykiem i kryzysem, strategicznej komunikacji kryzysowej, komunikacji online, relacjach z mediami, wystąpieniach publicznych i pisaniu informacji prasowych. W poprzednim życiu poławiacz pereł. Nie lubi miejsca w samolocie daleko od wyjścia. Ulubiona książka: właśnie ją czyta :-)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz