niedziela, 17 stycznia 2016

Czy to jest włączone?

Każdy z nas pamięta co najmniej jedno zdarzenie kiedy w wywiadzie telewizyjnym lub radiowym na żywo ktoś powiedział coś szokującego.

Zdarzyło się też nie raz, że rzecznik prasowy wyraził się w wywiadzie dla prasy niezręcznie lub nawet obraźliwie.

W takich sytuacjach widzowie, słuchacze lub czytelnicy zastanawiają się, co się stało? Skąd te słowa?

Dzieje się tak zwykle wtedy, kiedy rozmówca uważa, że kamera nie pracuje, mikrofon jest wyłączony lub reporter traktuje tę część rozmowy jako przeznaczoną wyłącznie do jego wiadomości.

Skąd ta pewność? Dlaczego reporter ma zrezygnować z wykorzystania kontrowersyjnego komentarza?

Oto trzy główne powody dlaczego tak się dzieje:

1. Rozmówca chce pokazać reporterowi jak dużo wie i jaki jest ważny.

2. W chwili słabości rozmówca mówi coś, co reporter chce wykorzystać do podsumowania całego wywiadu.

3. Rozmówca przez cały wywiad kontroluje się, żeby nie powiedzieć czegoś niestosownego i uznaje wywiad za zakończony kiedy reporter chowa notatnik lub mówi operatorowi, żeby wyłączył kamerę.

W relacjach biznesowych i osobistych kontaktach czasem jesteśmy egoistami – każdy myśli przede wszystkich o własnych interesach. Powstaje też złudne poczucie bliskości i zaufania (rozmawiamy jak przyjaciel z przyjacielem) w sytuacji wymagającej dyplomatycznej ostrożności i profesjonalnego dystansu.

W kontaktach z mediami nie ma miejsca na poufałość i fraternizację. Nie ma sekretnych informacji i nieoficjalnych wiadomości.

Oto trzy podpowiedzi jak zminimalizować ryzyko powiedzenia reporterowi jednego słowa za dużo.

1. Poznaj swoje silnie i słabe strony.

Nie zmuszaj się do rozmowy z reporterem za wszelką cenę. Nie zawsze najważniejsza osoba w firmie jest najlepszym partnerem do wywiadu na konkretny temat.

2. Bądź zawsze sobą.

Jeżeli udajesz kogoś innego, nie możesz być przekonujący – stres zwiększa ryzyko popełnienia błędu.

3. Przygotuj się do rozmowy.

Nie masz wpływu na pytania reportera, ale dzięki dobremu przygotowaniu do wywiadu (lub wystąpienia przed dużą grupą słuchaczy), to, co powiesz będzie ciekawsze, lepiej zrozumiane i dłużej pamiętane.

Konkluzja

Na naszych szkoleniach medialnych uczymy jak budować relacje z mediami, kontrolować przebieg wywiadu i unikać szkodliwego gadulstwa.

Jeśli jesteś zainteresowany szkoleniem medialnym, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 441 40 14.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kontakt

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *