czwartek, 16 lutego 2017

Kiedy media mówią, że coś przeskrobałeś

Kiedy ktoś Cię oskarża w mediach o coś, czego nie zrobiłeś, nie udawaj, że jesteś ślepy i głuchy. Musisz temu szybko zaprzeczyć – jasno, zdecydowanie i bez niedomówień.

Odrzucenie zarzutu musi być jednoznaczne. Powiedz, że to: kłamstwo, niedorzeczność, nonsens, granda, manipulacja, potwarz, insynuacja, kalumnia, oszczerstwo, pomówienie (wybierz właściwe słowo).

W wywiadzie na żywo w telewizji lub radiu nie pozwalaj nikomu wyciągać własnych wniosków. Pokaż, że jesteś ofiarą fałszywego zarzutu. Powiedz to mocno i przekonująco.

Odrzucanie fałszywych oskarżeń jest proste. Ale co robić kiedy zarzuty są prawdziwe? Jak się zachować kiedy jesteś oskarżony o niecny uczynek, który – jak sam dobrze wiesz – masz na swoim sumieniu?

Nie radzę udawać niewiniątka. Nigdy nie wiesz co wie reporter, z kim o tym rozmawiał i jakie ma dowody. Jeśli przyłapie Cię na najdrobniejszym kłamstwie, cała Twoja wiarygodność od razu legnie w gruzach.

Milczenie szkodzi

Na naszych szkoleniach medialnych mówię, że w zdecydowanej większości sytuacji nie opłaca się w sytuacji kryzysowej odrzucać oferty udzielenia wywiadu – bez względu na treść i zasadność oskarżenia. Odmowa skutkuje utratą wpływu na to, co mówią media i krytycy.

Rezygnacja z wywiadu daje reporterowi wolną rękę w ocenie oskarżenia. Zwalniasz go tym samym z obowiązku sprawdzania prawdziwości oskarżeń. Co więcej, takie milczenie jest interpretowane przez opinię publiczną jako przyznanie się do winy.

W reporterskiej relacji ludzie zobaczą i usłyszą ofiarę stawiającą mocne zarzuty. Poznają jej argumenty. Na koniec reporter powie do kamery: "Niestety, właściciel firmy Jan Jankowski nie chciał odpowiedzieć na nasze pytania w tej sprawie."

Widzowie i słuchacze pomyślą, że przyczyną odmowy jest chęć ukrycia czegoś. Przecież gdybyś był niewinny, nie bałbyś się wystąpić przed kamerą, prawda?

Każdy ma prawo do błędu

Dobre przygotowanie się do wywiadu umożliwia ograniczenie strat i skierowanie dyskusji na nowy tor. Przy odrobinie szczęścia możesz nawet zamienić początkową porażkę na sukces.

W swoim wystąpieniu w mediach musisz powiedzieć przede wszystkim:

1. dlaczego zarzut jest całkowicie lub częściowo nieuzasadniony,

2. dlaczego oskarżyciel (na przykład klient lub były pracownik) całkowicie lub częściowo mija się z prawdą,

3. co robisz, żeby rozwiązać ewentualny problem.

Jeśli powiesz to jasno, szczerze i przekonująco, ludzie mogą przychylić się do Twojej wersji zdarzeń. W końcu każdy ma prawo do błędu pod warunkiem, że nie chowa głowy w piasek i nie tuszuje negatywnych skutków.

Jeśli jesteś zainteresowany szkoleniem medialnym, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 441 40 14.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kontakt

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *