Mądre powiedzenie mówi, że trzeba z kimś zjeść beczkę soli, by go dobrze poznać. Nie chodzi oczywiście o jedzenie soli, ale o czas jaki zajmuje dobre poznanie drugiej osoby. Można to także rozumieć jako przestrogę, żeby nie ufać obcemu dopóty, dopóki nie będzie się pewnym jego przyjaźni.
Czy tak samo jest z relacjami z reporterami?
Prawie każde szkolenie medialne zaczyna się od przekazania uczestnikom wiedzy o tym jak działają media i czego potrzebują reporterzy. Im więcej praktycznych i aktualnych informacji o tajnikach i metodach pracy reporterów, tym więcej udanych wywiadów po szkoleniu.
Czy trzeba zjeść beczkę soli, żeby zrozumieć reportera? Czy można się z nim zaprzyjaźnić?
Komunikacja z reporterami powinna być traktowana jak komunikacja biznesowa. W takiej komunikacji ważniejsze od przyjaźni są szacunek i zaufanie. Szacunek bierze się z profesjonalizmu, zaufanie z wiarygodności.
Jako były reporter wiem, że poznanie tego jak pracuje mózg dziennikarza może być nieco odstraszającym doświadczeniem. Ale do odważnych świat należy. Spróbujmy.
Reporter chce od razu poznać finał sprawy i konkluzję. Chodzi o krótkie zdanie, które nadaje się na tytuł. Potem pierwszy akapit z odpowiedziami na pytania kto, co, gdzie, kiedy i jak. W dalszej kolejności przykłady, liczby i cytaty. Ten styl komunikacji bardzo różni się tego jak rozmawiamy na co dzień. Dlatego w rozmowie z reporterem musisz dopasować się do jego oczekiwań i przyzwyczajeń.
Na przykład, reportera nie interesuje jak długo działa firma, do kogo należy, co robi i jakie ma certyfikaty. W pierwszej kolejności musi usłyszeć coś co zachęci go do słuchania i pytania o szczegóły.
W skutecznej komunikacji z reporterami pomaga znajomość specyfiki ich pracy. Oto 7 wyróżników pracy w mediach:
1. Każdy reporter chce wiedzieć o wszystkim pierwszy.
2. Większość pracuje jednocześnie nad kilkoma różnymi tematami.
3. Wszyscy rywalizują ze wszystkimi – telewizja z radiem, prasa z telewizją, radio z prasą, portale informacyjne z blogerami, itd.
4. Większość swoich źródeł traktują z dużą nieufnością. Na przykład nie wierzą za grosz politykom.
5. Są dumni ze swojej pracy. Chcą zrobić wrażenie na redaktorach, wydawcach i współpracownikach.
6. Codziennie ich pracę oceniają gburowaci i wymagający redaktorzy.
7. Tytuły ich artykułów piszą w redakcji osoby, które nie zawsze przeczytają tekst do końca.
Większość ludzi nigdy nie pomyśli jak pomóc reporterowi w pracy. Każdy kto dopasuje się do potrzeb reportera może liczyć na jego uznanie.
Szkolenia medialne: Zjesz beczkę soli z reporterem? https://t.co/fYh5O3ezIE #media #reporter #szkoleniamedialne pic.twitter.com/yIt3Yy55Ph
— Pressence PR (@pressencepr) 23 kwietnia 2017
Sztuczki reporterskiego fachu
Warto pomagać reporterom, ale tylko naiwni sądzą, że to wystarczy, żeby zagwarantować sobie pozytywny artykuł. Media żyją konfliktami. Są tam gdzie jest spór, kłótnia lub awantura. Takie tematy zwiększają sprzedaż, słuchalność i oglądalność.
Reporterzy do perfekcji opanowali sztuczki zdobywania informacji, także tych, którymi nie chciałbyś się z nimi dzielić. Oto te najbardziej popularne:
1. zadawanie naraz serii pytań,
2. przerywanie odpowiedzi,
3. udawanie przyjaciela,
4. zadawanie pytań z tezą,
5. zachęcanie do spekulacji,
6. namawianie do komentowania cudzych wypowiedzi,
7. wykorzystanie ciszy do powiedzenia słowa za dużo.
Różni reporterzy używają różnych sztuczek. Ważne, żeby umieć je rozpoznawać i trzymać się swego planu rozmowy.
Prawa i obowiązki
Każdy rozmówca ma 5 praw:
1. Prawo do poznania tematu wywiadu.
2. Prawo wyznaczenia czasu trwania wywiadu (nie dłużej niż 20 minut).
3. Prawo do zadawania pytań wyjaśniających.
4. Prawo do poznania nazwisk innych rozmówców reportera.
5. Prawo do nagrania wywiadu dla własnych potrzeb.
W każdych relacjach są prawa i obowiązki. Oto podstawowe obowiązki rozmówcy:
1. Mówienie prawdy.
2. Unikanie zgadywania lub świadomego podawania niepełnych informacji.
3. Przekazywanie informacji bez zbędnej zwłoki.
4. Sprawdzenie kim jest reporter i dla jakiej pracuje redakcji.
5. Profesjonalne traktowanie reportera, na przykład punktualność.
Konkluzja
Czy musisz zjeść z reporterem przysłowiową beczkę soli, żeby go dobrze poznać? Nie musisz.
Na szkoleniu medialnym dowiesz się wszystkiego, co umożliwi komunikację z mediami zgodną z Twoimi interesami i potrzebami reporterów.
Czy warto się przyjaźnić z reporterami? Na pewno warto mieć wśród nich sprzymierzeńców pomagających w realizacji celów biznesowych. Ale bezinteresowna i szczera przyjaźń to relacja, która sprawdza się tylko w życiu prywatnym.
Jeśli jesteś zainteresowany szkoleniem medialnym lub masz pytanie o komunikacji z mediami, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 441 40 14.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz