sobota, 9 kwietnia 2011

Jak wybrać trenera medialnego

Jeśli wpiszesz w Google "trener+medialny", otrzymasz 240,000 wyników. Niektórzy trenerzy prowadzą szkolenia medialne od lat. Inni zrobili pierwsze szkolenie w zeszłym miesiącu. Potrafisz wybrać najlepszego?

Szkolenie medialne wymaga wysiłku, motywacji i zaangażowania – od uczestników i trenera medialnego. Tak, tak! Trzeba mieć kondycję długodystansowca, bo skuteczne szkolenie to długi proces.

Trener medialny uczy sztuki rozmowy z reporterem. Zwiększa pewność siebie przed kamerą i mikrofonem. Podpowiada jak radzić sobie ze stresem, szczególnie w sytuacji kryzysowej. Radzi jak prowadzić aktywną politykę medialną.

Każdy trener medialny ma trochę inną ofertę. Ważne, żeby wybrać takiego, który oferuje to, co najbardziej odpowiada Twoim potrzebom.

Gdybyś na przykład chciał poprawić swoją kondycję fizyczną, nie szukałbyś szkoleniowca, który sam nie był kiedyś sportowcem. Trener, który ma ogólną wiedzę o tym, czego potrzebujesz, NIE jest najlepszym wyborem.

Poniższa lista 21 pytań pomoże Ci dokonać optymalnego wyboru:

1. Czy trener skupia się wyłącznie na szkoleniu w komunikacji? Wystrzegaj się trenerów, którzy chwytają każdą okazję i są "ekspertami od wszystkiego".

2. Jakie ma doświadczenie jako trener medialny?

3. Czy dopasuje format i treść szkolenia do Twoich potrzeb? Nie daj się zwieść "skutecznym" rozwiązaniom prosto z półki.

4. Czy łatwo się z nim współpracuje? Czy ma duże wymagania wobec klientów? Dobrego trenera wyróżnia wysoki iloraz inteligencji emocjonalnej – wyczuwa słabe strony uczestników szkolenia i potrafi dopasować się do indywidualnych potrzeb.

5. Czy może zaproponować błyskawiczne szkolenie przed ważnym wywiadem?

6. Czy ma firmową stronę WWW? Sprawdź jak często jest aktualizowana jej zawartość.

7. Z jakimi klientami pracuje najczęściej? Jeżeli pracujesz na co dzień z klientami z pierwszej setki najbogatszych firm w Polsce, nie będziesz szukać kontaktu z trenerem, który szkoli gminnych polityków lub pracowników lokalnych organizacji charytatywnych.

8. Czy ma opracowane elastyczne moduły szkoleniowe? Szkolenie medialne, którego celem jest przygotowanie do wywiadu w telewizji powinno składać się z innych ćwiczeń niż szkolenie poświęcone umiejętności prowadzenia debaty w studiu radiowym.

9. Czy pracował w newsroomie? Ja pracowałem 10 lat w radiu i telewizji. Ale to nieprawda, że tylko dziennikarz może zrozumieć drugiego dziennikarza. Sam oceń kto jest bardziej wiarygodny jako trener: były dziennikarz czy osoba z innym doświadczeniem.

10. Jeśli szukasz szkolenia z prezentacji: Czy jest doświadczonym mówcą? Jak często trener występuje publicznie? Ile godzin szkoleń miał w ostatnim roku? 10? 50? 200?

11. Czy ma doświadczenie w tworzeniu komunikatów medialnych? Przesłanie medialne to coś więcej niż zgrabne połączenie kilku faktów.

12. Kto poprowadzi szkolenie? Niektóre firmy szkoleniowe zastępują najlepszych trenerów mniej doświadczonymi szkoleniowcami. Pamiętam szkolenie PR, na którym o przygotowaniu konferencji prasowej mówiła osoba, która nie zorganizowała żadnej konferencji.

13. Jeśli szkolenie medialne jest elementem większej imprezy, czy może wystąpić także w innej roli? Na przykład, czy może wystąpić jako uczestnik dyskusji panelowej lub przedstawić prezentację? To pozwoli zaoszczędzić trochę grosza, bo odpadają koszty związane z podróżą i zakwaterowaniem innej osoby.

14. Jaka jest pozycja trenera medialnego w branży szkoleń medialnych? Czy jest cytowany jako ekspert? Czy jest uważany za autorytet? Czy jest zapraszany na konferencje i seminaria? Czy prowadzi zajęcia na wyższej uczelni?

15. Jakie napisał książki i artykuły? Najlepsi trenerzy prowadzą blogi i regularnie publikują artykuły. Niektórzy wydają książki.

16. Jakie praktyczne ćwiczenia są wykorzystywane na szkoleniu? Dowiedz się czy każde ćwiczenie jest nagrywane na wideo i czy otrzymasz na koniec kopię nagrania. To znakomity materiał edukacyjny i motywacyjny.

17. Czy każdy uczestnik szkolenia otrzymuje podręcznik z podsumowaniem najbardziej przydatnych wiadomości?

18. Czy możesz liczyć na pomoc także po zakończeniu szkolenia? Jak długo? W jakiej formie? Podstawowym celem szkolenia nie jest przyswojenie wiedzy, ale opanowanie umiejętności komunikacji, a to wymaga wysiłku i czasu. Nie można nauczyć się wszystkiego w jeden dzień.

19. Czy otrzymasz rabat, jeżeli podpiszesz umowę na kilka szkoleń?

20. Czy możesz liczyć na szczyptę humoru na szkoleniu?

21. Do jakich zawodowych organizacji należy? Taka informacja pokazuje czy trener ma dostęp do najnowszych informacji branżowych i metod szkoleniowych.

Jestem przekonany, że ta lista pytań ułatwi wybór trenera, który najlepiej przygotuje Ciebie lub Twojego klienta do spotkania z dziennikarzem.

Jeśli masz pytanie o szkoleniach medialnych lub komunikacji z mediami, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 441 40 14.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kontakt

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *