Wyobraź sobie taką scenę...
Idziesz do lekarza zaniepokojony trwającymi kilka dni bólami głowy. Może to tylko upały. Może chwilowe przemęczenie. Oczekujesz trafnej diagnozy i skutecznej porady.
Wiesz, że lekarz jest znakomitym fachowcem z ogromną wiedzą i bogatym doświadczeniem (dlatego go wybrałeś). Jesteś jednak rozczarowany, bo w czasie wizyty lekarz ogranicza się do krótkich odpowiedzi na Twoje pytania. Nie dodaje niczego co wykracza poza treść pytania.
Ten sam błąd popełnia wiele osób w wywiadach dla mediów. Odpowiadają na pytania reportera i nic więcej.
Rozmowa z reporterem nie polega wyłącznie na odpowiadaniu na jego pytania. Nie namawiam do ignorowania pytań. To byłoby nieodpowiedzialne i irytujące. Ale rozmówca musi wiedzieć co chce powiedzieć bez względu na to o co zapyta reporter.
Każde pytanie reportera jest okazją do wykazania się wiedzą i doświadczeniem. Ważne, żeby zrobić to zrozumiale, wiarygodnie i przekonująco – już za pierwszym razem (bez dodatkowych wyjaśnień).
Oto 3 powody dlaczego wybór kluczowych komunikatów w wywiadzie dla mediów nie jest prosty:
1. Szef firmy codziennie rozmawia z fachowcami i ekspertami o swojej firmie, jej produktach i/lub usługach. W rozmowie z reporterem najczęściej (bo to wygodne) posługuje się językiem jakiego używa w pracy i zakłada, że ludzie (czytelnicy, słuchacze lub widzowie) wiedzą o jego firmie więcej niż jest naprawdę.
2. Szef firmy zwykle zapomina o tym, żeby każdy fakt przedstawić w zrozumiałym kontekście. Wydaje mu się, że mówienie o rzeczach "oczywistych" jest nie na miejscu. Coś, co jest oczywiste dla niego, nie musi być takie oczywiste dla osób spoza firmy.
3. Mówienie w mediach o robieniu interesów i zarabianiu pieniędzy (poza mediami branżowymi, na przykład w specjalistycznych czasopismach i programach biznesowych) uważane jest przez opinię publiczną za lekko podejrzane i niestosowne.
Szkolenia medialne: Więcej niż odpowiedzi na pytania https://t.co/S6rrKWgPFG #media #pr #szkoleniamedialne pic.twitter.com/0nYqwjG9Ik
— Pressence PR (@pressencepr) 17 sierpnia 2017
Każdy przedstawiciel firmy (jej szef, jego zastępca lub rzecznik prasowy) musi przed wystąpieniem w mediach przygotować trzy kluczowe komunikaty, czyli trzy najważniejsze informacje w tym dniu, w tym medium i dla tych odbiorców. Te przekazy musi przećwiczyć (najlepiej przed kamerą) tak, żeby to, co powie było zrozumiałe, wiarygodne i przekonujące. Jeżeli tego nie zrobi, będzie tylko odpowiadał na pytania reportera – z większym lub mniejszym szczęściem.
Konkluzja
Jeśli ograniczysz się do odpowiedzi na pytania reportera, stracisz kontrolę nad wywiadem i okazję do powiedzenia tego, co jest w tej chwili najważniejsze. Nie ryzykuj bólu głowy i idź na wywiad z własnymi kluczowymi komunikatami.
Jeśli potrzebujesz pomocy w przygotowaniu się do wywiadu dla mediów lub masz pytanie o komunikacji z mediami, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 441 40 14.
PS. Jeśli zauważyłeś w mediach wywiad, w którym zabrakło kluczowych komunikatów, daj nam znać. Szukamy takich przykładów do naszych szkoleń medialnych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz