Jaka jest różnica pomiędzy podaniem mediom kluczowych faktów i przekazaniem głównego przesłania?
W sytuacji kryzysowej reporter skrzętnie zanotuje wszystkie fakty. To jest komunikacja na poziomie racjonalnym. Natomiast w przesłaniu należy się skupić na tym jak ludzie powinni czuć się po poznaniu tych faktów. Tutaj trzeba pamiętać o emocjach.
Na przykład: Jesteś kierownikiem w fabryce chemicznej. Na Twojej zmianie dochodzi do wybuchu. Ktoś szybko poinformował media. Ekipa telewizyjna będzie za 20 minut. Ustaliłeś następujące fakty: 1. do wypadku doszło o 6:35, 2. jeden pracownik nie żyje, 3. cztery osoby są ranne, 4. pożar jest opanowany. To wiesz na pewno – to są fakty.
Fakty są ważne i chcesz poinformować o nich opinię publiczną za pośrednictwem mediów. Od tych informacji zaczniesz konferencję prasową. Ale nie musisz do nich co chwilę powracać. Dlaczego? Bo wiesz, że reporterzy przekażą je w swoich relacjach i nie muszą umieszczać ich na prawach cytatu - faktów się nie autoryzuje.
Zamiast tego skup się na trzech kluczowych przesłaniach, na przykład:
1. "Pragniemy wyrazić wyrazy szczerego i głębokiego współczucia rodzinie zmarłego znakomitego pracownika."
2. "Przed godziną poinformowaliśmy wszystkie lokalne, regionalne i państwowe organa i służby kontrolne o opanowaniu i ugaszeniu pożaru i zapewnieniu bezpieczeństwa na terenie wypadku."
3. "Powołaliśmy specjalną komisję, która wyjaśni przyczyny i okoliczności wypadku i pomoże wykluczyć powtórzenie się takiego zdarzenia w przyszłości."
W czasie wywiadu powracaj do tych trzech kluczowych przekazów, używając różnych słów, przykładów i argumentów. Nie ma natomiast potrzeby powtarzania, że zginął jeden pracownik. I to nie dlatego, że chcesz coś ukryć. Powiedziałeś o tym na samym początku – resztę czasu wykorzystaj do przekazania i utrwalenia swojej oceny tego, co się wydarzyło.
Nigdy nie myl faktów, szczególnie tych negatywnych, z głównym przesłaniem. Twoje trzy kluczowe komunikaty mają przedstawić fakty (na przykład okoliczności wypadku) w sposób jak najbardziej dla Ciebie korzystny lub - w najtrudniejszych sytuacjach - najmniej szkodliwy.
Zapraszam na szkolenia medialne i warsztaty kryzysowe. Tel. 77 441 40 14.
Zapraszamy na nasze szkolenia medialne.
Strona główna » przesłanie » Fakty kontra przesłanie w sytuacji kryzysowej
sobota, 2 kwietnia 2011
Fakty kontra przesłanie w sytuacji kryzysowej
Kategorie:
kryzys,
media,
przesłanie
Ekspert zarządzania komunikacją kryzysową, konsultant public relations, trener medialny. Autor ponad 1,700 artykułów o PR, zarządzaniu ryzykiem i kryzysem, strategicznej komunikacji kryzysowej, komunikacji online, relacjach z mediami, wystąpieniach publicznych i pisaniu informacji prasowych. W poprzednim życiu poławiacz pereł. Nie lubi miejsca w samolocie daleko od wyjścia. Ulubiona książka: właśnie ją czyta :-)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz