Redaktor poświęca lekturze informacji prasowej nie więcej niż 5 sekund - z tego sekundę lub dwie przeznacza na tytuł.
Twój artykuł poradniczy wyląduje w koszu jeżeli redaktor nie dowie się z tytułu dlaczego to, o czym piszesz może zainteresować czytelników. Dlatego frapujące, chwytające za serce i przykuwające uwagę tytuły są podstawą sukcesu.
Chcesz zwrócić uwagę redaktora? Napisz D-Ł-U-G-I tytuł. Siedem wyrazów w nagłówku wygląda lepiej niż trzy. Najlepsze tytuły obiecują jakąś korzyść.
Przejrzyj tytuły w Twoich ulubionych magazynach. "Rozmawiaj dłużej przez komórkę za te same pieniądze", "Zrelaksuj się w 5 minut", "Ugotuj obiad w pracy".
Tytuł, w którym informujesz o nowym produkcie lub usłudze jest pamiętamy przez 25% więcej czytelników. 80% osób czyta tylko tytuł. Redaktorzy i wydawcy są równie wybredni.
Gdzie szukać inspiracji do przebojowych tytułów dla informacji prasowych, artykułów, raportów i publikacji na witrynach WWW?
Najprościej zaprenumerować Gazetę Wyborczą i Fakt. Zwróć uwagę w jaki sposób tytuły zachęcają do lektury.
Najlepsze nagłówki mają kilka wspólnych cech:
1. rozbudzają ciekawość,
2. obiecują odpowiedź na pytanie lub rozwiązanie problemu,
3. oferują korzyści,
4. obiecują ujawnić sekret lub trudno dostępną informację,
5. budzą emocje,
6. niepokoją czytelnika i zmuszają do przeczytania całego artykułu.
Na szkoleniach medialnych mówię, że ludzie na ogół rzucają okiem na tytuły czołowych gazet w kolejce do kasy w sklepie spożywczym. Spróbuj więc przygotować listę tytułów, które dzisiaj zwróciły Twoją uwagę.
Następnie opracowując tytuł do swego artykułu, prezentacji lub wystąpienia po prostu usuń z oryginału kilka słów i wstaw własne.
Oto kilka tytułów, które pojawiły w poczytnych magazynach. Usunąłem z nich po jednym słowie lub dwóch tak, abyś mógł wstawić te, które najlepiej będą pasować do Twojego tekstu:
1. Quiz: Sprawdź jakim jesteś _____________
2. Tragiczne błędy, które zabijają ______________
3. Jak się odegrać na ______________
4. Jak zamienić ______________ w ______________
5. Największy dylemat _____________
6. Najgorsze błędy, które możesz popełnić w czasie ______________
7. Wszystko co musisz wiedzieć o ______________
8. 5 Bezbłędnych strategii zdobywania ______________
Używaj magicznych słów
W tytułach najlepiej sprawdzają się mocne, dynamiczne słowa. Oto kilkanaście na początek:
1. Darmowy
2. Najlepszy
3. Nowy
4. Ulepszony
5. Lepszy
6. Autentyczny
7. Prosty
8. Łatwy
9. Niesamowity
10. Elegancki
11. Oszczędź
12. Wygraj
13. Opanuj
14. Pomagający
15. Inspirujący
16. Prawdziwy
Idealna długość
Nie więcej niż siedem słów. Sztuka w tym jak trafnie dobrać te słowa.
Oto kilka przykładów:
1. Dlaczego kochamy dzieci
2. Chłopaki nie płacą
3. Uwaga na nadwagę
4. Gotówka bez pytań
5. Darmowy... (wpisz co chcesz)
W drugiej części m.in. o formatach tytułów i podtytułach.
Zapraszam na szkolenia medialne i warsztaty kryzysowe. Tel. 77 441 40 14.
Zapraszamy na nasze szkolenia medialne.
Strona główna » szkolenia medialne » Jak pisać fascynujące tytuły - część 1/2
środa, 8 grudnia 2010
Jak pisać fascynujące tytuły - część 1/2
Kategorie:
informacja prasowa,
media,
szkolenia medialne
Ekspert zarządzania komunikacją kryzysową, konsultant public relations, trener medialny. Autor ponad 1,700 artykułów o PR, zarządzaniu ryzykiem i kryzysem, strategicznej komunikacji kryzysowej, komunikacji online, relacjach z mediami, wystąpieniach publicznych i pisaniu informacji prasowych. W poprzednim życiu poławiacz pereł. Nie lubi miejsca w samolocie daleko od wyjścia. Ulubiona książka: właśnie ją czyta :-)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Witam,
OdpowiedzUsuńGratuluję artykułu, bardzo dobrze się go czyta i można się sporo dowiedzieć :) plus wszystko jest wypunktowane, a tak podane informacje zapamiętuję w większości po pierwszym czytaniu :) pozwoliłam sobie zalinkować w moim młodziutkim blogu: www.socialmedialike.wordpress.com
pozdrawiam!