Przymierzasz się do zatrudnienia rzecznika prasowego. Czym kierować się w wyborze odpowiedniej osoby?
Zacznijmy od cech charakteru i podstawowych umiejętności.
Oto lista cech i umiejętności idealnego rzecznika prasowego, dzięki którym może skutecznie komunikować się z otoczeniem wewnętrznym i zewnętrznym:
1. Relacje z innymi ludźmi - Strefa MY
Cechy: empatia, spolegliwość, otwartość, optymizm, nadzieja.
Umiejętności: słuchanie, mówienie, wyznaczanie standardów, uczenie się, innowacyjność.
2. Relacje z samym sobą - Strefa JA
Cechy: wizja, pasja, uczciwość, wiara, ciekawość, odwaga.
Umiejętności: samoobserwacja, samowiedza, samokontrola, samodyscyplina.
3. Relacje z faktami i wydarzeniami - Strefa TO
Cechy: dyscyplina, obiektywizm, wytrwałość, kreatywność, koncentracja.
Umiejętności: analizowanie, przewidywanie, tworzenie modeli, organizowanie, wybór priorytetów.
12 obszarów oceny rzecznika prasowego
W oparciu o nasze 10-letnie doświadczenie w szkoleniu rzeczników prasowych stworzyliśmy listę 12 kluczowych obszarów oceny. Jej celem jest odpowiedź na pytania:
1. Czy rzecznik prasowy tworzy atmosferę szacunku i zaufania?
2. Czy rzecznik prasowy robi wrażenie zrelaksowanego?
3. Czy rzecznik prasowy robi wrażenie dobrze przygotowanego?
4. Czy rzecznik prasowy zna temat, na który się wypowiada?
5. Czy rzecznik prasowy mówi interesująco i przekonująco?
6. Czy rzecznik prasowy podaje ciekawe przykłady?
7. Czy rzecznik prasowy robi wrażenie otwartego i szczerego?
8. Czy rzecznik prasowy odpowiada na wszystkie pytania dziennikarza?
9. Czy rzecznik prasowy przekazuje kluczowe komunikaty?
10. Czy rzecznik prasowy dobrze radzi sobie z trudnymi pytaniami?
11. Czy rzecznik prasowy rozumie język ciała?
12. Czy rzecznik prasowy dostosowuje styl komunikacji do rozmówcy?
Ocena kwalifikacji rzecznika prasowego prowadzona przez Pressence Public Relations opiera się na 7-punktowej skali. Podczas prawdziwego wywiadu analizujemy zachowanie rzecznika w tych 12-stu kategoriach. Wywiad prowadzony jest wspólnie przez doświadczonego dziennikarza i praktyka public relations, ale każdy ocenia niezależnie.
W raporcie jest szczegółowy opis silnych i słabych stron rzecznika oraz ogólny liczbowy wynik umieszczający rzecznika w jednej z siedmiu kategorii:
1. Rzecznik papierowy
Ten poziom oznacza, że osoba nie powinna być rzecznikiem prasowym, gdyż nie ma predyspozycji do pełnienia tej funkcji i nawet szkolenie medialne tego nie zmieni. Mimo że zdarzyło mi się dawać komuś tak niską ocenę za jedną z 12-stu sprawności, to nie spotkałem osoby, która otrzymała taką ocenę całościową.
2. Rzecznik drewniany
Taki rzecznik prasowy nie powinien kontaktować się z mediami przed przejściem szkolenia medialnego i weryfikacji postępów. Szczegółowo należy omówić wyniki w konkretnych sprawnościach i ich wpływ na efekty pracy.
3. Rzecznik porcelanowy
Do tej kategorii należą rzecznicy, którzy nie odbyli szkolenia medialnego bądź przeszli takie szkolenie, ale zaprzestali doskonalenia swoich umiejętności. Rzecznik w tej kategorii nie powinien publicznie wypowiadać się w imieniu organizacji, ale może towarzyszyć głównemu rzecznikowi w czasie wywiadów prasowych. Zalecane jest dodatkowe szkolenie w celu poprawy wyniku w najsłabszych punktach. Ponowna ocena postępów po 3-6 miesiącach.
4. Rzecznik srebrny
Ta kategoria kompetencji uprawnia do kontaktów z prasą branżową i lokalnymi mediami. Po każdym wywiadzie prasowym należy dokonać szczegółowej analizy efektów ("11 kryteriów oceny wywiadu"). Zalecane jest coroczne szkolenie medialne dla odświeżenia wiedzy i utrwalenia umiejętności. Kluczowi pracownicy organizacji (kadra kierownicza) z wynikiem na tym poziomie wymagają zaawansowanego szkolenia medialnego.
5. Rzecznik perłowy
Rzecznicy prasowi z takim wynikiem z powodzeniem radzą sobie w większości kontaktów z mediami, z wyłączeniem sytuacji kryzysowych i wywiadów "na żywo". Powinni stale doskonalić umiejętności interpersonalne i pamiętać o analizie wywiadów dla mediów.
6. Rzecznik złoty
To minimalny wynik dla rzecznika wypowiadającego się publicznie w czasie kryzysów. Ten poziom oznacza duże umiejętności komunikacyjne, wystarczające do udzielania wywiadów dla mediów krajowych, w tym także wywiadów "na żywo".
7. Rzecznik diamentowy
Rzecznika prasowego plasującego się w najwyższej kategorii charakteryzują nie tylko wybitne umiejętności, ale także osobista charyzma. Jego największym wrogiem nie są kryzysy i media, ale on sam. Powinien wystrzegać się rutyny, arogancji i samouwielbienia, gdyż nawet najlepsi mają słabsze dni. Jakość pracy zależy w głównej mierze od energii jaką może z siebie wykrzesać - z tym może być różnie pod koniec burzliwego dnia. Dlatego ważne, aby także oni - jako wzór dla innych - byli świadomi swoich mocnych i słabych stron.
Jakiego rzecznika potrzebujesz: papierowego czy diamentowego?
Chętnie pomożemy w doborze i przeszkoleniu Twojego rzecznika prasowego. Nasz telefon 77 441 40 14.
Zapraszam na szkolenia medialne i warsztaty kryzysowe. Tel. 77 441 40 14.
Zapraszamy na nasze szkolenia medialne.
Strona główna » szkolenia medialne » Papierowy czy diamentowy rzecznik prasowy
środa, 27 kwietnia 2011
Papierowy czy diamentowy rzecznik prasowy
Kategorie:
media,
rzecznik prasowy,
szkolenia medialne
Ekspert zarządzania komunikacją kryzysową, konsultant public relations, trener medialny. Autor ponad 1,700 artykułów o PR, zarządzaniu ryzykiem i kryzysem, strategicznej komunikacji kryzysowej, komunikacji online, relacjach z mediami, wystąpieniach publicznych i pisaniu informacji prasowych. W poprzednim życiu poławiacz pereł. Nie lubi miejsca w samolocie daleko od wyjścia. Ulubiona książka: właśnie ją czyta :-)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz