środa, 13 kwietnia 2011

Yukio Edano - bohaterski rzecznik prasowy

Japonia ma pozytywnego bohatera!

Przed marcowym trzęsieniem ziemi i tsunami w Japonii był mało znany. Dziś Yukio Edano, szef Sekretariatu Rady Ministrów, prawa ręka premiera Naoto Kan, zyskał sympatię i uznanie Japończyków.

Po katastrofie w elektrowni jądrowej Fukushima I Edano pojawiał się w telewizyjnych przekazach "na żywo" czasem kilkanaście razy w ciągu godziny. Cierpliwie, konsekwentnie i konkretnie odpowiadał na pytania dziennikarzy. Mówił co wiedział i wiedział co mówił.

46-letni Edano był do dyspozycji mediów non-stop – podobno przez pierwsze 105 godzin kryzysu nie zmrużył oka. Hashtag z jego nazwiskiem "#edano_nero [śpij_edano]" był jednym z najbardziej popularnych na Twitterze.

Wizerunek jego masywnej postaci, w jasnoniebieskiej koszuli pracowników służb ratowniczych, pochylonej nad mikrofonem, jest dziś symbolem profesjonalnej komunikacji kryzysowej.

Oto 10 wyróżników stylu skutecznej komunikacji kryzysowej według Yukio Edano:

1. Mówi wyraźnie, powoli, zatrzymuje się na chwilę kiedy przechodzi od jednej myśli do kolejnej.

2. Nie odczytuje komunikatów z kartki, mówi własnymi słowami.

3. Odpowiadając na pytanie dziennikarza zawsze patrzy mu w oczy.

4. Nie neguje żadnych hipotez (na przykład, wyciek radioaktywnych substancji).

5. Tam gdzie potrzebna jest fachowa wiedza zawsze to podkreśla, ale przedstawia też swoje zdanie.

6. Kilkakrotnie wraca do punktów, które mogą być źle zrozumiane.

7. Jasno odnosi się do pytań, które wzbudzają największe zainteresowanie, na przykład, wpływ radioaktywnego promieniowania na ludzkie ciało. Nie przedstawia tylko suchych liczb, ale wyjaśnia rolę czasu ekspozycji ciała na promieniowanie.

8. Nie udziela wymijających odpowiedzi.

9. Podaje konkretne przykłady jak każdy obywatel może pomóc w trudnej sytuacji (na przykład, oszczędzać energię, nie powtarzać plotek, nie robić nadmiernych zapasów jedzenia, itd.)

10. Zawsze pojawia się w roli rzecznika – nikt nie ma wątpliwości, że prezentuje stanowisko rządu.

Konkluzja

Nieważne dla kogo pracujesz, dla rządu czy prywatnej firmy – jeśli zależy Ci na komunikacji opartej na zaufaniu, musisz jako rzecznik prasowy wykazać się uczciwością, cierpliwością i pewnością siebie. I pamiętaj, że przez pierwsze dni kryzysu nie będziesz mieć czasu na sen.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kontakt

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *