Udzieliłeś dziennikarzowi wywiadu. Byłeś z siebie zadowolony, wszystko poszło zgodnie z planem. Jesteś przecież dobrym rzecznikiem prasowym i wiesz jak TO się robi.
Następnego ranka pobiegłeś do kiosku, kupiłeś gazetę i klops... W tekście nie było Twego nazwiska. Czułeś się zlekceważony i upokorzony – dziennikarz nie wykorzystał w artykule ani jednego Twego słowa.
Czy to Twoja wina? Niekoniecznie.
Oto 5 powodów dlaczego dziennikarz mógł pominąć w tekście Twoje nazwisko:
1. Zmienił się pomysł na artykuł.
Reporter w czasie dokumentowania tematu po zdobyciu pewnych informacji zmienił pomysł na artykuł. Nie masz na to wpływu: dziennikarz jest autorem tekstu i tylko on odpowiada za to, co ukaże się w druku – czasem tania sensacja wygrywa z jakością źródła.
Co możesz zmienić następnym razem: Niewiele. Napisz białą kredą na dużej czarnej tablicy: "To się zdarza."
2. Dziennikarz znalazł lepsze źródło informacji.
Załóżmy, że jesteś rzecznikiem prasowym rządowej agencji. Jeżeli dziennikarz dotrze przed publikacją do Twego dyrektora, pewnie wyrzuci Twoje nazwisko z tekstu. Reporterzy zawsze mierzą wysoko – chcą mieć informacje nie tylko z pierwszej ręki, ale też od najważniejszej osoby.
Co możesz zmienić następnym razem: Nie za wiele, ale pracuj nad budowaniem wizerunku i autorytetu eksperta, na przykład, pisz regularnie na blogu.
3. Zabrakło miejsca.
Jeżeli redaktor prowadzący wydanie każe skrócić gotowy tekst do 300 słów, autor zacznie od wyrzucania cytatów. To samo w radiu i telewizji – jeżeli z gotowego materiału zostanie tylko 30 sekund "czytanki", wszystkie cytaty lądują w koszu. To wcale nie znaczy, że popełniłeś jakiś błąd.
Co możesz zmienić następnym razem: Usunięcie Twojej wypowiedzi MOŻE oznaczać, że nie powiedziałeś niczego szczególnie ważnego. Jeżeli dziennikarz wykorzystał cytat innej osoby, możesz go zapytać dlaczego zrezygnował z Twoich słów.
4. Nie powiedziałeś niczego ciekawego.
Każdy reporter spotkał kiedyś rozmówcę, który bardzo się starał, żeby nie powiedzieć czegoś, co nadaje się do druku. Nawet doświadczeni dziennikarze znający wszystkie sztuczki swego fachu zostają czasem na koniec wywiadu z pustym notesem.
Co możesz zmienić następnym razem: Skontaktuj dziennikarza z kompetentnym kolegą z pracy.
Zapisz się na szkolenie medialne. Przygotuj ciekawsze odpowiedzi na pytania dziennikarza. Jeżeli to nie pomoże, poszukaj pracy w księgowości lub na platformie wiertniczej.
5. Mówiłeś ciekawie, ale w sposób trudny do wykorzystania w mediach.
Możliwe, że przekazałeś dziennikarzowi ciekawe informacje, ale wszystko było naszpikowane branżowymi terminami i "podlane technicznym sosem". Jeżeli reporter poprawia Twoje słowa i skraca zdania, to znak, że używasz zbyt skomplikowanego języka.
Co możesz zmienić następnym razem: Opracuj ciekawsze i prostsze przykłady, porównania i anegdoty. Pracuj nad prostotą języka i przekazu. Każdą odpowiedź zaczynaj od najważniejszej kwestii.
Czy znasz inne powody dlaczego reporterzy nie wykorzystują wypowiedzi rzeczników prasowych? Napisz o tym w komentarzu.
Zapraszam na szkolenia medialne i warsztaty kryzysowe. Tel. 77 441 40 14.
Zapraszamy na nasze szkolenia medialne.
Strona główna » wywiad » 5 powodów dlaczego reporter Ciebie nie zacytował
czwartek, 7 lipca 2011
5 powodów dlaczego reporter Ciebie nie zacytował
Ekspert zarządzania komunikacją kryzysową, konsultant public relations, trener medialny. Autor ponad 1,700 artykułów o PR, zarządzaniu ryzykiem i kryzysem, strategicznej komunikacji kryzysowej, komunikacji online, relacjach z mediami, wystąpieniach publicznych i pisaniu informacji prasowych. W poprzednim życiu poławiacz pereł. Nie lubi miejsca w samolocie daleko od wyjścia. Ulubiona książka: właśnie ją czyta :-)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz