sobota, 9 lipca 2011

Trzy krzyżyki, czyli precyzyjne odpowiedzi na pytania dziennikarza

W idealnym świecie idealni reporterzy zadają idealne pytania idealnym rozmówcom. Medialny świat jest daleki od ideału.

Ze wszystkich rzeczy jakich uczę na szkoleniach medialnych najtrudniejsze jest opanowanie umiejętności umieszczenia trzech kluczowych komunikatów w KAŻDEJ odpowiedzi.

Wiem, że to wygląda trochę dziwnie. W normalnej komunikacji z przyjaciółmi, jeśli na każde pytanie odpowiadasz mniej więcej tak samo, możesz być podejrzewany o zaburzenia psychiczne. Ale w wywiadzie medialnym nie obowiązują reguły zwykłej komunikacji.

Wzorowy komunikat

Dobry komunikat odpowiada na główne i oczywiste pytania jakie – Twoim zdaniem – zada reporter. Należy więc w nim umieścić odpowiedzi na podstawowe dziennikarskie pytania: kto, co, gdzie, kiedy, jak i dlaczego.

Tak skonstruowany komunikat zwalnia reportera z obowiązku zadania serii rutynowych pytań, pokazuje szacunek dla jego pracy i buduje wiarygodność przygotowanego do wywiadu eksperta.

Warto pamiętać, że liczba pytań jakie może zadać reporter jest nieograniczona. Rozmówca ma ZERO kontroli nad pytaniami, ale 100% kontroli (lepiej być nie może) nad tym, co powie dziennikarzowi.

Dlatego uważam, że należy poświęcić 90% czasu przygotowań na opracowanie i przećwiczenie kluczowych odpowiedzi i tylko 10% czasu na antycypowanie pytań.

Trzy komunikaty w każdej odpowiedzi

Przez 10 lat prowadzenia szkoleń medialnych opracowałem prostą i skuteczną metodę nauczenia się powtarzania trzech komunikatów w wywiadach telefonicznych bez względu na pytanie.

Instruuję klientów, żeby przed rozpoczęciem rozmowy z dziennikarzem przez telefon położyli przed sobą kartkę z trzema podstawowymi komunikatami i w czasie wywiadu stawiali krzyżyk przy każdym przytoczonym w odpowiedzi komunikacie. Idzie o to, żeby po zakończonej odpowiedzi przy każdym komunikacie był krzyżyk.

Notes, ołówek i krótka lista z trzema punktami przed oczami dają gwarancję, że nie przeoczysz w odpowiedzi niczego ważnego.

Być może to wygląda dziwnie. Może pachnie łopatologią. Może nawet obraża inteligencję. Ale to działa!

Ważne, żeby te trzy komunikaty nie powtarzać dokładnie słowo w słowo – sens powinien być ten sam, ale przykłady, analogie i porównania powinny się zmieniać. Także kolejność komunikatów. Rozmówca dziennikarza nie powinien przypominać zdartej płyty lub zepsutej katarynki.

Konkluzja

W wywiadzie telefonicznym (a takich jest najwięcej) postaw krzyżyk przy KAŻDYM wymienionym komunikacie i nie kończ odpowiedzi zanim nie zobaczysz trzech krzyżyków. Tylko wtedy masz pewność, że Twój medialny przekaz jest pełny, spójny i wyraźny.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kontakt

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *