Większość uczestników naszych szkoleń medialnych nie wie początkowo jak korzystać z telefonu w rozmowie z dziennikarzem.
Oczywiście, codziennie rozmawiają przez telefon z rodziną, przyjaciółmi, pracownikami i partnerami biznesowymi. Ale styl prowadzenia tych konwersacji różni się od wywiadu przez telefon.
Dlatego zapomnij wszystko co do tej pory wiedziałeś o rozmowach telefonicznych (lub wydawało Ci się, że wiedziałeś) i zapamiętaj 10 praktycznych porad jak rozmawiać z reporterem przez telefon:
1. Wyjdź z pokoju.
Nie siedź przy biurku w czasie udzielania wywiadu. Nowy e-mail, inny telefon, niespodziewany gość w biurze – wszystko to może odwrócić na chwilę Twoją uwagę. Poszukaj wolnego, cichego pokoju i na drzwiach umieść informację "Nie Przeszkadzać – Trwa Wywiad dla Mediów."
2. Weź ze sobą notatki.
Korzystanie z notatek w czasie wywiadu przez telefon jest jak najbardziej na miejscu pod warunkiem, że nie odczytujesz ich verbatim – słowo po słowie. Notatki mają tylko podpowiadać o czym mówić.
3. Pamiętaj czego potrzebuje dziennikarz.
Reporter zazwyczaj potrzebuje trzech rzeczy: 1. lepsze zrozumienie problemu, 2. coś nowego i ciekawego o czym pierwszy może powiedzieć swoim czytelnikom, 3. mocny, krótki i obrazowy cytat, który nadaje się na tytuł artykułu.
4. Skorzystaj z zestawu głośnomówiącego.
Słuchawki nagłowne do telefonu (przewodowe lub bezprzewodowe) są bardzo przydatne w wywiadach przez telefon – pozwalają swobodnie gestykulować (to wzmacnia siłę głosu) i nieskrępowanie korzystać z notatek.
5. Rozmawiaj na stojąco.
Kiedy na szkoleniach medialnych ćwiczymy rozmowy telefoniczne na stojąco, widać jak wszyscy mówią z większą energią i przekonaniem – lekkie zdenerwowanie wywołane świadomością kontaktu z dziennikarzem wykorzystywane jest w bardziej produktywny sposób.
6. Uśmiechaj się.
Uśmiechaj się kiedy powiesz lub usłyszysz coś zabawnego. Reporter (i słuchacze w przypadku wywiadu "na żywo" na antenie) polubią Cię za pogodny nastrój i ciepło promieniujące z radiowego głośnika.
7. Rozmawiaj przez telefon stacjonarny.
Mimo ogromnego postępu technologicznego telefony komórkowe wciąż mają gorsze jakościowo mikrofony i głośniki – a to w niesprzyjających warunkach (jazda samochodem, duża odległość od stacji bazowej) może utrudnić komunikację. Reporter może też pomyśleć: "Gdzie teraz jest ten ważniak, że nie może odebrać mojego telefonu?" Z połączenia komórkowego korzystaj tylko w ostateczności.
8. Nie daj sobą manipulować.
Niektórzy cyniczni dziennikarze (szczególnie z prasy brukowej i niektórych elektronicznych mediów komercyjnych) bez skrupułów próbują manipulować rozmówcami. Na przykład, stawiają tezę: "Cała branża [przymiotnik opisujący profil branżowy] jest skorumpowana i tylko czystka na najwyższych stanowiskach pozwoli uprzątnąć tę stajnię Augiasza, zgodzi się pan/pani?" Jeżeli nie zaprzeczysz, włożą te słowa w Twoje usta tak jakbyś sam był ich autorem. Kiedy usłyszysz tak sformatowane pytanie, powiedz to, czego uczymy na naszych szkoleniach medialnych: "Nie mogę zgodzić się z tym bez zastrzeżeń, natomiast uważam, że..."
9. Nie mów za szybko.
Według mnie, jednym z powodów dlaczego Donald Tusk tak dobrze wypada w mediach jest to, że mówi naprawdę wolno. Daje to jego wypowiedziom większą siłę i pewność siebie. Zmusza też ludzi do uważnego słuchania i daje więcej czasu do myślenia i analizy, a biednemu dziennikarzowi więcej czasu na dokładne zapisanie wypowiedzi.
10. Klik, puk, powtórz.
Słuchaj co dzieje się po drugiej stronie słuchawki. Słyszysz ciche uderzenia w klawiaturę? Sygnał, że powiedziałeś coś intrygującego. Zwolnij, powtórz ostatnie zdanie – pomóż reporterowi dokładnie wszystko zapisać.
Jaką poradę o udzielaniu mediom wywiadu przez telefon dodasz do mojej listy? Napisz o tym w komentarzu.
Zapraszam na szkolenia medialne i warsztaty kryzysowe. Tel. 77 441 40 14.
Zapraszamy na nasze szkolenia medialne.
Strona główna » wywiad » 10 porad jak rozmawiać z dziennikarzem przez telefon
poniedziałek, 4 lipca 2011
10 porad jak rozmawiać z dziennikarzem przez telefon
Kategorie:
dziennikarz,
telefon,
wywiad
Ekspert zarządzania komunikacją kryzysową, konsultant public relations, trener medialny. Autor ponad 1,700 artykułów o PR, zarządzaniu ryzykiem i kryzysem, strategicznej komunikacji kryzysowej, komunikacji online, relacjach z mediami, wystąpieniach publicznych i pisaniu informacji prasowych. W poprzednim życiu poławiacz pereł. Nie lubi miejsca w samolocie daleko od wyjścia. Ulubiona książka: właśnie ją czyta :-)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz