sobota, 2 października 2010

Chcesz wystąpić w telewizji?

Szybko... Opisz jeden z tematów wczorajszego głównego wydania "Wiadomości". Szybciutko...

To pierwsze zadanie na naszych treningach medialnych. Odpowiedź zazwyczaj jest taka sama. Jedna z sześciu osób pamięta wiadomość numer 1. Większość nie potrafi podać więcej niż jeden temat.

Wniosek: telewizyjne wiadomości są jak mydło - używamy codziennie, ale nie traktujemy go tak poważnie jak sądzą jego producenci. Wszyscy bierzemy informacyjny prysznic dla odświeżenia spojrzenia na świat.

Czego szukają producenci TV

Tematy, które najchętniej są "obsługiwane" przez telewizję można podzielić na pięć grup. Nie znajdziesz ich w żadnym podręczniku - dyktuje je po prostu instynkt reportera i wydawcy programu.

1. Polityka

Wszystko co dotyczy polityki na szczeblu gminy, regionu i kraju ma priorytet. Powiedz coś kontrowersyjnego, przedstaw oryginalne rozwiązanie, zakwestionuj obowiązującą procedurę, a telewizja to zauważy.

2. Problemy wielkich skupisk ludzkich

Wyboiste jezdnie, inwazja szczurów, wywóz śmieci, zanieczyszczenie środowiska, zabezpieczenie przeciwpowodziowe, przestępczość... Wszystkie inicjatywy, które służą rozwiązywaniu tych problemów mogą liczyć na zainteresowanie mediów. Na przykład, akcja sadzenia stu drzew w miejskim parku.

3. Edukacja i ochrona zdrowia

Pierwszy jest ważny, bo dotyczy naszych dzieci, a drugi wynika z wieku telewidzów; większość to ludzie w średnim wieku wykazujący większą troskę o zdrowie.

4. Sławne osoby

Ktoś kogo nie interesują tematy nr 1-3 zawsze będzie chciał wiedzieć dlaczego sławny aktor przyjechał do jego miasta, a ulubiony sportowiec nie odnowił kontraktu ze swoim klubem. Do tej samej kategorii można dodać informacje sportowe. W niektórych wydaniach lokalnych dzienników sport zajmuje nawet połowę czasu antenowego.

5. Nowość

Niektórzy twierdzą, że wszystko co nowe i oryginalne może być pokazane w telewizji. To nie do końca prawda. Tematy, których jedynym walorem jest oryginalność często budzą mieszane uczucia w newsroomach. Dziennikarze zastanawiają się dlaczego mają poświęcić im uwagę.

Ekipy TV pojawią się tylko tam, gdzie - jak wiedzą z doświadczenia - dzieje się coś przebojowego. Ludzie wskakujący do wypełnionego zielonym kisielem basenu w poszukiwaniu klucza, który uruchomi darmowy samochód to pomysł stary jak... motoryzacja, ale nadal zwabia telewizyjne wozy reporterskie.

Tysiąc słów w obrazie

Mimo że nie wszyscy się do tego głośno przyznają, nie ma medium bardziej wpływowego od telewizji. Każdy kto pojawi się w telewizyjnym okienku natychmiast staje się rozpoznawalny. Jeżeli powie coś wyjątkowego, może być nawet sławny :-)

Główne wydania "Wiadomości" lub "Faktów" są bardziej popularne od gazet, radia i Internetu.

Szukając rozgłosu dla organizacji, produktu lub idei nie możesz pominąć starań o zainteresowanie telewizji. Reklamy telewizyjne kosztują już dziesiątki tysięcy złotych za jednorazową emisję. Rozgłos w mediach - z drugiej strony - może być zadziwiająco łatwy.

Pierwsza i najważniejsza rzecz to uznanie podstawowej prawdy, że telewizja objaśnia świat za pomocą obrazu. Reporter lub prezenter naturalnie używa słów do przedstawienia tematu, ale wszyscy wiedzą, że w pamięci telewidza odciśnie się OBRAZ.

Jedno zdjęcie warte jest tysiąc słów. Dlatego planując wydarzenie zadbaj o atrakcyjną oprawę wizualną. W scenariuszu umieść punkt, który przykuje uwagę telewizji. Docenią to też fotoreporterzy.

Sto osób, które zbiorą się w miejskiej pływalni, aby przepłynąć dystans równy odległości do morza pod hasłem "Bliżej Bałtyku", maraton stu niepełnosprawnych zbierających pieniądze na wózki inwalidzkie, 1000 świec zapalonych w oknach 1 listopada - to obrazy, którym telewizja nie może się oprzeć.

Zanim wydawca wyśle ekipę do "obsługi tematu", dziennikarz musi wiedzieć co sfilmuje na miejscu zdarzenia. Sam opis tematu (znany jako gadające głowy) bez propozycji zdjęć to mało. Producent ożywia się, gdy usłyszy (i zobaczy w wyobraźni) co się będzie działo i co może sfilmować.

Wyobraź sobie, że w czasie brutalnej kampanii politycznej jej główni bohaterowie otrzymują zaproszenie do udziału w zapasach w mokrym błocie i zaproszenie jest... przyjęte. Nie ma ekipy telewizyjnej, która zlekceważy to "wydarzenie".

Przygotowanie do wywiadu

Występ w telewizji to dla wielu ogromny stres. Jak go zmniejszyć?

1. Przed wywiadem w telewizyjnym studiu poproś o wyłączenia monitora najbliżej Ciebie; dzięki temu nie będzie Ciebie kusić, żeby w czasie wywiadu kątem oka sprawdzać "jak wypadasz".

2. Jeżeli masz w uchu słuchawkę do odsłuchu, sprawdź czy "dobrze leży"; natychmiast poinformuj reżysera, jeśli słuchawka nie jest dobrze dopasowana i nie pozwala na swobodną wypowiedź.

3. Widzowie nie powinni oceniać Ciebie po wyglądzie, ale - niestety - jest inaczej.

4. Unikaj ubrań w paski; prążki migotają na ekranie i odwracają uwagę od tego, co mówisz.

5. Nie opieraj się o tył fotela; "jesteś" wtedy niższy i grubszy.

6. Nie siedź sztywno wyprostowany - wyglądasz na spiętego i zdenerwowanego.

7. Możesz lekko nachylić się w kierunku kamery (około 15 stopni); będziesz wyglądał na wyższego, szczuplejszego i bardziej pewnego siebie.

8. Kiedy pochylisz się do przodu, zniknie podwójny podbródek i uwydatni się linia szczęki.

9. Poruszając dłońmi nie zasłaniaj twarzy, nie opuszczaj ich poniżej klatki piersiowej i nie wykonuj gestów szerszych od ramion.

10. Jeżeli widzisz obok siebie mikrofon lub kamerę zawsze zakładaj, że urządzenia są włączone i mogą nagrać każde słowo, gest lub zachowanie, mimo że program jeszcze się nie rozpoczął.

Kiedy udzielasz wywiadu telewizji, postaraj się też zaangażować widzów:

1. Używaj wyrażeń: "Ludzie, którzy nas teraz oglądają ...", "Nasze rodziny, przyjaciele, sąsiedzi też mają wątpliwości czy...", "Nasi pracownicy też są rodzicami i rozumieją zaniepokojenie...".

2. Szybko przechodź do sedna - dziennikarze oczekują rzeczowych i sugestywnych wyrażeń. Przećwicz "na sucho" odpowiedzi na spodziewane pytania: "Tu nie chodzi o pieniądze na policję, ale o bezpieczeństwo naszych rodzin."

3. Daj reporterowi dodatkowe pisemne informacje. Możesz w ten sposób zasugerować pewne pytania (jeśli informacje będą ciekawe). Poza tym, dziennikarz może pomysłowo wykorzystać te materiały bezpośrednio na wizji.

Jak skontaktować się z newsroomem

Media nie mogą żyć bez telefonu. Zadzwoń do newsroomu dzień przed imprezą i jeszcze raz kilka godzin przed jej rozpoczęciem. Nie dzwoń na godzinę przed emisją dziennika. Ty o tym nie wiesz, ale trwają właśnie przygotowania do programu, a spóźnieni reporterzy kończą montować materiały.

Rozmawiając z reporterem zawsze zaczynaj od najsmaczniejszego kąska, czyli od opisania atrakcji wizualnych. Pamiętaj też o czym myśli dziennikarz w czasie rozmowy:

1. Czy temat zainteresuje naszych widzów?

2. Czy pomysł spodoba się mojemu szefowi?

3. Ile kłopotów będziemy mieć z nagraniem tematu i przygotowaniem go do emisji?

No to jaki był temat nr 1 we wczorajszym głównym wydaniu "Wiadomości"?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kontakt

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *