środa, 29 września 2010

Rekwizyty w wywiadzie dla telewizji

Jeden obraz jest więcej wart od tysiąca słów. W telewizyjnym wywiadzie jeden dobrze dobrany rekwizyt jest więcej wart od tysiąca obrazów.

Wywiady z atrakcyjnymi elementami wizualnymi od razu przykuwają uwagę widzów. Niestety, wielu gości przygotowując się do występu przed kamerą zapomina o oryginalnym rekwizycie.

Kiedy idziesz do studia, weź ze sobą ciekawy rekwizyt. Jeśli będziesz mówił o urodzaju truskawek, przynieś kobiałkę pełną dorodnych owoców. Zawsze będzie to jakieś urozmaicenie dla realizatora obrazu i widzów.

Inny przykład. Powiedzmy, że jesteś chirurgiem plastycznym, który opublikował książkę o swoich najtrudniejszych operacjach. Przynieś zdjęcia pacjentów zrobione przed zabiegiem i po nim. Przedtem oczywiście musisz uzyskać ich zgodę. Może ktoś zechce Ci towarzyszyć.

Alergolog może rozcinać owoce i warzywa mówiąc o alergiach pokarmowych. Majsterkowicz będzie demonstrował narzędzia do domowych napraw. Wróżka rozłoży na stole karty.

Wybór rekwizytu

Lista przedmiotów, które planujesz wykorzystać w czasie wywiadu powinna być dołączona do teczki prasowej dla producenta programu. Dodaj jeszcze list z wyjaśnieniem celu wykorzystania tych rekwizytów. Na przykład, "Czy chcesz zobaczyć i dotknąć najstarsze kości dinozaurów znalezione w Polsce? ... największą w Europie kolekcję latawców? ... świadectwa maturalne polskich parlamentarzystów?"

Jeśli masz trudności z wyborem rekwizytów, przynieś wszystkie do studia i pozwól zdecydować producentowi – takie podejście zawsze jest dobrze widziane przez osoby pracujące przy programie.

Przed prezentacją sprawdź czy rekwizyty dobrze zaprezentują się na wizji. Elektryczna szczoteczka do zębów na pewno nie zadziała jeśli nie będzie miała sprawnych akumulatorków – warto je dobrze naładować i przetestować.

W wywiadach adresowanych do wybranych grup odbiorców (na przykład małe firmy, kierowcy, młode matki), dopuszczalne są prezentacje komputerowe i krótkie filmy video (b-roll) pod warunkiem, że są zrozumiałe i dotyczą omawianego tematu.

Bez reklamy

Nie ulegaj pokusie eksponowania na rekwizytach znaków firmowych. Nie przynoś do studia plakatów i folderów reklamowych. Po pierwsze, będą nieczytelne; po drugie – mogą irytować. Równie źle wypadają przed ogólną widownią wykresy i tabele.

Widzowie wyczują tanią reklamę, gdy na stoliku w studio postawisz kubek z logo swej firmy. Byłem kiedyś świadkiem krótkiej rozmowy: "Jeśli przyjdzie pani w koszulce z adresem witryny WWW, nie pokażę pani na wizji."

Możesz umówić się z prowadzącym, że to on poda informacje o specjalnej promocji i infolinii, a realizator obrazu wyświetli na ekranie numer telefonu. Będzie to bardziej wiarygodne.

Trochę ruchu

Ponieważ w telewizji zawsze najlepiej wypada ruch, zaproponuj demonstrację z udziałem gospodarza programu. To wymarzony pomysł do prezentacji sprzętu sportowego. Wybierz tylko takie ćwiczenia, które może wykonać każdy bez specjalnego treningu.

Inne prezentacje mogą wymagać większego przygotowania. Na przykład pokaz wykorzystania filtrów do uzdatniania wody wymaga doprowadzenia do studia wody z miejskiego wodociągu – tylko wtedy prezentacja będzie wiarygodna.

Poprzyj swoje informacje danymi statystycznymi z niezależnych źródeł. Na przykład, "Jak podaje Niezależna Akademia Zdrowego Żywienia, woda w naszych kranach..."

Konkluzja

Kobiałka świeżych truskawek, kości dinozaurów, filtr do wody... Jaki rekwizyt weźmiesz ze sobą na wywiad w telewizji?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kontakt

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *