środa, 25 sierpnia 2010

Dwie liczby ważne w wywiadach dla mediów

W wywiadach dla mediów ważne są dwie liczby: 7 i 15.

Rzecznik prasowy powinien przygotować się na siedem minut wywiadu dla radia lub telewizji.

Rozmowa z dziennikarzem prasowym lub blogerem może trwać dłużej: około 15 minut, gdyż oni mają więcej miejsca na analizę problemu lub opis wydarzenia.

7 i 15 – obydwie liczby nie mają żadnego naukowego uzasadnienia; wynikają tylko z mojego reporterskiego doświadczenia.

Z siedmiominutowego wywiadu dla mediów elektronicznych reporter wybierze jeden 7-sekundowy fragment najlepiej ujmujący sedno sprawy. Kwadrans dla prasy? Z tego, co rzecznik powie reporterowi do druku trafi cytat do 15 słów. Reszta artykułu to analiza tematu: wypowiedzi oponentów, oceny ekspertów oraz podstawowe dane i fakty, itp.

Wniosek? Na każde pytanie reportera należy odpowiadać krótko i często wracać do kluczowych przekazów.

Oto główne wyróżniki kluczowych komunikatów w wywiadach dla mediów:

1. Główny przekaz musi odnosić się do tematu wywiadu. Jeżeli reporter pisze o dobrych i złych stronach podróżowania różnymi środkami transportu, powiedz co myślisz o plusach i minusach podróży na przykład samolotem, pociągiem lub autokarem, a nie tylko jednym środkiem transportu.

2. Korzystanie z kluczowych komunikatów niektórzy uważają za pewną formę manipulacji, ale to przecież dziennikarz ostatecznie decyduje o wszystkim przy komputerze i stanowisku montażowym. Jego reporterskim obowiązkiem jest umieszczenie w relacji najbardziej przekonujących i sensacyjnych informacji i komentarzy, przekazanych w zwarty i zdecydowany sposób.

3. Powtarzanie słowo w słowo kluczowych komunikatów jest nudne i może irytować. Na naszych szkoleniach medialnych stosujemy inną metodę: przygotowanie do wywiadu polega na opracowaniu kluczowych myśli, do których powraca się w rozmowie używając różnych słów, przykładów i porównań.

Konkluzja

7 minut rozmowy z dziennikarzem zredukowane jest w radiu i telewizji do siedmiu sekund; 15 minut dla prasy do 15 słów.

Powracanie do kluczowych komunikatów zwiększa szansę wykorzystania ich w medialnych relacjach. Rozwodzenie się nad pobocznymi wątkami zwiększa ryzyko, że reporter wybierze coś mniej istotnego.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kontakt

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *