sobota, 21 sierpnia 2010

Magiczne pytania do dziennikarza

"W czym mogę pomóc?"

Te magiczne słowa powinny paść zawsze podczas pierwszego kontaktu z dziennikarzem.

Jako były dziennikarz mogę Cię zapewnić, że nikt nie zadaje tego podstawowego pytania. Częściej z ust osób, które starają się umieścić w mediach swoje tematy, można usłyszeć pochlebstwa, narzekanie, prośby, błaganie, narzucanie się i nawet groźby (sic!).

Aby zdobyć przychylność mediów, dobrze jest także opanować kilka innych zwrotów.

1. "Czy mogę pokazać inne ciekawe źródła do tego tematu?"

Dziennikarze przepadają za tym, gdyż nie mają czasu przeszukiwać przepastnych archiwów lub zasobów Internetu. Czasem jest to jedyny sposób zaistnienia w artykule.

2. "Jaki jest termin napisania artykułu?"

To pytanie pokazuje, że szanujesz czas dziennikarza. Dzięki niemu dowiesz się ile masz czasu na zdobycie cennych danych.

3. "Jakich innych informacji mogę jeszcze dostarczyć?"

Jeśli poprowadzisz reportera we właściwym kierunku, zdobędziesz u niego dodatkowe punkty.

4. "Mogę przesłać gotowe materiały?"

Dziennikarze doceniają informacje na piśmie. Taka forma kontaktu zmniejsza ryzyko pomyłki lub nieścisłości.

5. "Mogę przesłać gotowe materiały graficzne?"

Media drukowane lubią mapy, wykresy, ilustracje itp. Zaoszczędzisz im dużo czasu, jeśli możesz je przekazać.

6. "Czy mogę przesłać przed wywiadem nasz zestaw prasowy, w którym jest wiele ciekawych i aktualnych informacji o naszej firmie?"

To rozważny krok. Pomaga dziennikarzowi przygotować się do wywiadu.

7. "Czy mogę przesłać listę pytań, na które najchętniej odpowiem?"

To ryzykowna propozycja. Mogą ją zaakceptować jedynie radiowi prezenterzy w popularnych audycjach typu talk show. NIGDY nie przedstawiaj takiej propozycji dziennikarzowi prasowemu. Chyba, że chcesz go urazić.

8. "Czy potrzebne będzie zdjęcie?"

Zaganiani reporterzy często traktują zdjęcie jako rzecz drugorzędną i docenią takie przypomnienie.

9. "Z jakimi innymi gazetami pan/pani jeszcze współpracuje?"

To pytanie do tzw. wolnych strzelców. Jeżeli piszą także na inne tematy, możesz w ten sposób trafić jako ekspert na listę kontaktów.

10. "Nad jakimi innymi tematami pan/pani pracuje?"

Czasem dziennikarzowi brakuje tematów. Albo nie ma pełnej dokumentacji. Być może masz pomysł, który go zainteresuje albo możesz dostarczyć brakuje informacje.

Konkluzja

Dziennikarze pamiętają ludzi, którzy im pomagają. Pokaż, że robisz to szybko, rzetelnie i z przyjemnością, a na pewno to docenią.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kontakt

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *