Kiedyś na porannej odprawie w telewizyjnym newsroomie rzuciłem uwagę: "Nie pozwól, żeby fakty zepsuły dobry temat." Wszyscy się śmiali.
Kolega nalegał, żeby jego temat otwierał główne wydanie wieczornego dziennika, ale nie miał dobrych zdjęć dokumentujących konkretne tezy. Ja też chciałem być bohaterem tamtego wieczoru.
Przekonałem do swej propozycji wydawcę i miałem najważniejszy temat dnia. Propozycja kolegi trafiła do kosza.
Potem wielokrotnie wracaliśmy do tego żartu, kiedy chcieliśmy skrytykować kogoś w redakcji. Zaczęliśmy też dostrzegać, że coraz więcej tematów (w naszej stacji i u konkurencji) trafiało na antenę, bo miały "fajne obrazki" – fakty były mniej ważne. To był jeden z powodów dlaczego zrezygnowałem z pracy w telewizji.
Fakty i obrazy
Spójrzmy prawdzie (faktom?) w oczy. Ile telewizyjnych relacji naszpikowanych jest faktami? Niewiele. Teksty prasowe zawsze podają więcej faktów niż relacje radiowe lub telewizyjne. Ale w telewizji od faktów ważniejsze są zdjęcia.
Jeżeli przygotowuję materiał o brązowej krowie, potrzebuję video z brązową krową. Wydawca nie przyjmie tematu jeżeli nie mam na video brązowej krowy.
Inny przykład. Kiedy drzewo spada na samochód i nie mam tego wypadku utrwalonego na video, czy jest to informacja? Na YouTube roi się od nagrań, które trafiły do programów informacyjnych tylko dlatego, że ich autorzy przez przypadek zarejestrowali niecodzienne wydarzenie.
Typowy rozmówca próbuje przekazać w wywiadzie za dużo faktów. Nie musisz mi wierzyć na słowo, ale reportera niewiele obchodzą wszystkie fakty. Oczywiście, musi zebrać podstawowe dane, ale od Twoich faktów bardziej go interesuje co może pokazać i jak to będzie wyglądać w telewizji.
Telewizyjne puzzle
Relacja telewizyjna to układanka – wszystkie elementy (fakty i zdjęcia) muszą do siebie pasować. W materiale telewizyjnym cytaty (tzw. "setki") zajmują 1/3 czasu. Nie chcę Cię rozczarować, ale wiesz ile czasu reporter ma na Twoje fakty? W telewizyjnej relacji jest miejsce na 4 zdania – w prasie na 8-12 zdań.
Jeżeli reporter nie ma miejsca na wiele faktów, dlaczego masz go nimi zasypywać? Dlatego teraz już bez żartów – nie pozwól, żeby nadmiar nieistotnych faktów zepsuł temat.
Zapraszam na szkolenia medialne i warsztaty kryzysowe. Tel. 77 441 40 14.
Zapraszamy na nasze szkolenia medialne.
Strona główna » telewizja » Fakty się nie liczą
wtorek, 17 maja 2011
Fakty się nie liczą
Ekspert zarządzania komunikacją kryzysową, konsultant public relations, trener medialny. Autor ponad 1,700 artykułów o PR, zarządzaniu ryzykiem i kryzysem, strategicznej komunikacji kryzysowej, komunikacji online, relacjach z mediami, wystąpieniach publicznych i pisaniu informacji prasowych. W poprzednim życiu poławiacz pereł. Nie lubi miejsca w samolocie daleko od wyjścia. Ulubiona książka: właśnie ją czyta :-)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz