czwartek, 23 czerwca 2011

8 porad, żeby być cytowanym przez media

Im dłuższa rozmowa z dziennikarzem, tym większe szanse na publikację, prawda?

Nie zawsze.

To, co powiesz reporterowi, rzadko trafia do druku w całości. Nigdy nie wiadomo na 100%, które fragmenty wypowiedzi dziennikarz umieści w tekście.

Z drugiej strony, każdy kto zna reguły medialnej gry wie jak zwiększyć prawdopodobieństwo ujrzenia w artykule pożądanego cytatu.

Oto 8 porad co zrobić, żeby być cytowanym przez media:

1. Ustal cel wywiadu.

Przede wszystkim, musisz znać cel rozmowy z dziennikarzem. Chodzi o anonimową informację czy wywiad z nazwiskiem? Nawet jeśli reporter prosi tylko o wyjaśnienie jakiegoś problemu, warto się do tego przyłożyć, gdyż dziennikarze wracają do sprawdzonych źródeł. Jeżeli chodzi o wypowiedź pod nazwiskiem, pamiętaj, że reporter zwróci się także o komentarze do innych osób – postaraj się zatem powiedzieć coś naprawdę ciekawego i wartościowego.

2. Działaj szybko.

Najlepsze wywiady trafiają do kosza jeśli nie są zrobione na czas. Sprawdź jaki jest redakcyjny termin i zostaw sobie pół godziny zapasu. Dziennikarze i blogerzy pracują w bardzo dynamicznym środowisku – to czy Twój komentarz trafi do druku może zależeć tylko od tego jak szybko udzielisz wypowiedzi.

3. Mów prosto i jasno.

Nie posługuj się branżowym żargonem, unikaj zbędnych technicznych określeń – krótko objaśniaj trudne słowa. W radiu i telewizji mów zwięzłymi zdaniami i zawsze zaczynaj wypowiedź od najważniejszej kwestii.

4. Bądź kontrowersyjny.

Kiedy przeczuwasz, że 80% rozmówców reportera opowie się za, postaw (choćby z przekory) na argumenty przeciwne. Skup się na tym co Cię wyróżnia i powiedz to prosto, jasno i pewnie.

5. Ukuj nowy termin.

Chwytliwe i obrazowe wyrażenia, porównania i metafory skracają drogę na łamy gazety. Jeśli uda Ci się wymyślić chwytliwe, zabawne określenie, czerpiące z popkultury, możesz szybko trafić na usta wszystkich mediów.

6. Używaj barwnego języka.

Zamiast mówić, że premiera produktu wypadła znakomicie, powiedz, że odniosła sukces jak nowa płyta Lady Gaga. Program szkoleniowy zarządzania kryzysem nie jest tylko najlepszy w swej kategorii, ale mogą zazdrościć go komandosi Gromu. Zachowanie konkurencji jest nie tylko irracjonalne, ale przede wszystkim przypomina "wymienianie opon w rozpędzonym samochodzie."

7. Korzystaj ze statystyk.

Na przykład, "Co minutę umiera trzech użytkowników Facebooka. Nikt w Facebooku nie wie kim są i co zrobić z ich profilami." Jedna przekonująca liczba, wynik badań lub zadziwiający fakt może zmienić bieg i losy wywiadu, gdyż rozbudza ciekawość i wzmacnia wiarygodność.

8. Spójrz na problem z innej perspektywy.

Poświęć dodatkowy kwadrans na głębszą analizę tematu. Jeśli uda Ci się dostrzec ukryte przesłanki, opisać nowy trend lub przewidzieć rozwój sytuacji, możesz liczyć na pozytywną reakcję mediów.

Jakich metod używasz, żeby budować wzajemnie korzystne relacje z dziennikarzami? Napisz o tym w komentarzu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kontakt

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *