sobota, 21 maja 2011

Mit trzech kluczowych przekazów w wywiadzie

Na szkoleniach medialnych (których prowadzenie sprawia mi tak ogromną przyjemność, że nie zrezygnowałbym z tego zajęcia nawet gdybym wygrał główną nagrodę w Lotto) uczestnicy poznają metodę tworzenia trzech kluczowych przekazów.

Ale co to jest kluczowy przekaz?

Czy to jest wypunktowane zdanie?

Czy to jest temat do dyskusji?

Czy to jest zbiór dokładnie wybranych słów, które nie mają wiele wspólnego z prawdą?

Czy to jest zestaw prawdziwych stwierdzeń, które zechce zacytować każdy dziennikarz?

Moim zdaniem, to zestaw prawdziwych stwierdzeń, które zechce zacytować każdy dziennikarz. Ale wielu trenerów medialnych uczy na szkoleniach tylko tworzenia zestawu wypunktowanych zdań i tematów do dyskusji. Takie podejście nazywam mitem trzech kluczowych przekazów.

Prawdziwe kluczowe przekazy

Popatrzmy jak wygląda telewizyjna debata dwóch politycznych adwersarzy. Moderator pyta na przykład: "Co panowie sądzą o systemie ochrony zdrowia?"

Kandydat, którego doradca medialny poradził mu, żeby na liście kluczowych punktów umieścił bezpieczeństwo energetyczne, gospodarkę i integrację z Unią Europejską, nie ma nic do powiedzenia. Przez kilkadziesiąt sekund przedstawi swoje kluczowe punkty i na koniec powie: "Uważam, że edukacja jest ważna, po więcej informacji zapraszam na moją stronę WWW."

Nie o to chodzi w wywiadzie.

Kiedy rzecznik prasowy przychodzi na wywiad tylko z listą punktów i tematów do dyskusji, dajesz mu zgodę na improwizację. Znasz kogoś kto potrafi rewelacyjnie improwizować? Jedna osoba lub dwie – nie więcej. Co robi rzecznik prasowy kiedy improwizuje? Kluczy i rzadko trafia w sedno za pierwszym razem. Jakie to robi wrażenie? Niedobre.

Każdy wywiad należy rozpoczynać od trzech kluczowych myśli – każda musi być przekazana w krótkich, rzeczowych, obrazowych i przećwiczonych wcześniej zdaniach. Każda myśl musi mieć własne trzy komunikaty – zwięzłe i łatwe do zapamiętania. Dodatkowo, każdy komunikat powinien mieć po trzy przekazy.

Przekazy jak gałęzie jabłoni

Wyobraź sobie dojrzałą jabłoń w sadzie. Widzisz drzewo, z którego pnia wyrastają trzy mocne gałęzie? Na moich szkoleniach uczę tworzenia podstawowego przekazu w dwóch pierwszych zdaniach – to są Twoje pierwsze słowa, które reporter usłyszy po zadaniu otwierającego pytania.

Pierwsze dwa zdania tworzą kontekst dla całego wywiadu – obydwa muszą być dobrze skonstruowane i atrakcyjnie medialne. Pierwsze zdanie streszcza wizję, misję i główne wartości Twojej organizacji. W drugim zdaniu podajesz trzy przekazy, na których Ci najbardziej zależy.

Następnie piszemy na szkoleniu po dwa zdania dla każdej z trzech gałęzi wyrastających z głównego pnia. Wyobrażasz sobie jabłoń z trzema gałęziami?

Zdania muszą być atrakcyjnie medialnie – tylko wtedy reporter zechce je wykorzystać. Są w nich dodatkowe fakty i szczegóły, do których zamierzasz za chwilę nawiązać. Tak podpowiadasz reporterowi o czym jeszcze chcesz mówić. Właśnie treść tego zdania ma zainspirować dziennikarza do zadawania pytań szczegółowych. Pisałem o tej metodzie w artykule "Zastanawiasz się nad kolejnym pytaniem?"

Kwitnąca rozmowa

Jeśli widzisz drzewo z mocnym pniem i trzema gałęziami, rozumiesz jak rozwija się rozmowa. Dodaj po trzy gałązki do każdej gałęzi. Potem trzy listki do każdej gałązki. I jeszcze po trzy pąki. Rozmowa rozrasta się i rozkwita jak drzewo.

W naszej wizualizacji liście oznaczają szczegóły, a pień i trzy gałęzie obrazują podstawowe fakty.

Jeśli poświęcisz czas, żeby zapełnić drzewo atrakcyjnymi, zwięzłymi, barwnymi zdaniami i przećwiczysz ich prezentację, Twój następny wywiad będzie najłatwiejszą i najbardziej przyjemną rzeczą pod słońcem.

Dodatkowa korzyść. Taka metoda przygotowania do wywiadu pomaga opracować kluczowe przekazy zgodnie z zasadą odwróconej piramidy, czyli tak jak piszą dziennikarze.

Czy to jest łatwe? Nie.

Czy wymaga przygotowania? Oczywiście.

Ile czasu zajmuje przygotowanie? Traktuj wywiad jak każdą ważną transakcję handlową. Gdybyś zamieniał na złotówkę każde słowo jakie wychodzi z Twoich ust w wywiadzie, na koniec odnotowałbyś zysk czy stratę?

Konkluzja

Przygotuj się do wywiadu, opracuj trzy kluczowe przekazy i przećwicz ich prezentację przed rozmową z dziennikarzem, mając przed oczami kwitnącą, dorodną jabłoń.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kontakt

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *