sobota, 11 września 2010

Temat na czołówkę

Znany polityk jest sprawcą wypadku samochodowego. Jego ofiarą jest... inny polityk.

To się nadaje na czołówkę serwisów informacyjnych.

Lata temu na początku pracy w telewizji moim podstawowym zadaniem reportera działu informacji było znalezienie odpowiedzi na sześć pytań: Kto, Co, Kiedy, Gdzie, Jak i Dlaczego.

Odpowiedź na to ostatnie pytanie często była pomijana, gdyż trudno było ją szybko zdobyć lub nie była ciekawa.

Dziennikarze stale zadają te same pytania. Dzisiaj jednak coraz częściej robią krok dalej i próbują dowiedzieć się jak opisywana historia wpłynie na życie odbiorców.

Sieciowy efekt nowych technologii komunikacji nie polega na tym, że nowy środek komunikacji zastępuje stary (na przykład telewizja nie unicestwiła radia, Internet nie zabił gazet), gdyż wszyscy funkcjonujemy we wspólnym łańcuchu podobnym do biologicznego łańcucha pokarmowego.

Na przykład, gazety straciły rolę lidera w szybkości przekazu na rzecz radia, a następnie – telewizji. Telewizja coraz częściej stara się przekazywać informacje w pełniejszym kontekście, co z kolei pozwala lepiej zrozumieć zmieniający się świat.

Dlaczego to ważne dla PR?

Ponieważ otwiera drzwi dla tematów, które do tej pory nie były brane pod uwagę. Chodzi o tematy, które odpowiadają na pytanie numer 6: Dlaczego?

Takie tematy dotyczą, na przykład przyczyn wypadku samochodowego, katastrofy samolotu, bessy na giełdzie, zamachu terrorystycznego, zamknięcia jedynego szpitala w mieście, podniesienia się poziomu wody w oceanach, itp.

"Jak to się stało?" często pozwala odpowiedzieć na pytanie: dlaczego?

Dziennikarze zawsze szukają lokalnych aspektów szerszych tematów. Redakcyjne kolegia rozpoczynają się od analizy tego, co poprzedniego dnia pokazała telewizja. "Jak możemy to wykorzystać?", pyta redaktor wydania.

Im więcej osób identyfikuje się z tematem, tym większe budzi zainteresowanie. Dlatego zmiany pogody lub stóp procentowych w bankach trafiają od razu na pierwsze strony gazet. Podobnie z tematami o ochronie zdrowia i rynku pracy.

Znajdź nowy trend i pokaż jak go wykorzystać dla zwiększenia własnej wygody, bezpieczeństwa lub jak uniknąć szkody? Czy możesz poradzić jak dłużej cieszyć się pełnią zdrowia, wybrać odpowiednią szkołę dla dziecka lub zmniejszyć liczbę wypadków na drogach?

Odpowiedz na sześć pytań w sposób, który wykaże, że są ważne dla dużej liczby odbiorców i prawie wszystko będzie tematem na czołówkę.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kontakt

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *