sobota, 18 września 2010

Być reporterem

Dzień zaczął się nietypowo. Dzwonisz do zaprzyjaźnionej redakcji z propozycją tematu. Odpowiedź gazety jest niecodzienna.

"Podoba mi się temat, ale wszyscy reporterzy są zajęci," słyszysz w słuchawce, "Czy może pan/pani sam/a zrobić ten temat?"

Jeśli jesteś prawdziwym specjalistą public relations, szybko odpowiadasz: "Oczywiście, z przyjemnością."

Czasem na moich szkoleniach medialnych słyszę narzekania praktyków PR, którzy nie przepadają za typowo dziennikarskimi zadaniami. Dlaczego? Dostajesz przecież od Pana Boga prezent, o który mogłeś jeszcze się długo modlić.

Wydawca zlecił Ci napisanie artykułu tak jak sobie to wyobrażasz. Nie jesteś już skazany na żmudne tłumaczenie dziennikarzowi co jest ważne, co można pominąć, kogo cytować i jaka ma być treść wybranej wypowiedzi.

Koniec z obawami o nieścisłości i przekłamania - wszystko zależy od Ciebie. Ty jesteś redaktorem!

Opisana sytuacja nie musi być wyjątkowa. Redakcje ograniczają zatrudnienie. Szczególnie mniejsze gazety borykają się z niedoborem reporterów terenowych.

Masz zaproszenie, więc do roboty - oto 9 praktycznych wskazówek:

1. Dowiedz się jak długi ma być artykuł (ile słów) i jaki jest termin oddania do druku. Obydwie informacje traktuj jak słowo ostateczne.

2. Zapytaj wydawcę czy ma jakieś wskazówki dotyczące pracy nad artykułem.

3. Sprawdź czy redakcja potrzebuje zdjęcie ilustrujące temat; jeśli tak, w jaki sposób dostarczyć fotografię i jak ją przygotować do druku (format, wielkość pliku, itp.).

4. Zapoznaj się z obowiązującym w redakcji stylem pisania i typowymi sposobami opracowania tematu. Czy reporterzy sięgają do wielu źródeł? Jak często korzystają ze statystyk? Czy lubią zaczynać od żartu lub anegdoty?

5. Nie traktuj tego zadania jako okazji do wykazania się talentem literackim w tworzeniu darmowych reklam. Dziennikarstwo to fakty, emocje i obiektywizm, nie promocja. Zapomnij o słowach i wyrażeniach typu rewelacyjny lub niewiarygodnie piękny.

6. Fakty sprawdzaj w dwóch niezależnych źródłach.

7. Upewnij się czy dobrze zanotowałeś wypowiedzi, które chcesz zacytować. Jeżeli powołujesz się na konkretną osobę, przeczytaj jej fragment wybrany do publikacji.

8. Zapytaj wydawcę czy redakcja korzysta z własnego stylebooka i gdzie możesz się z nim zapoznać. Znajdziesz w nim m.in. informacje o ortografii, stosowaniu dużych liter, gramatyce i interpunkcji.

9. Przed postawieniem ostatniej kropki włącz dyktafon i przeczytaj artykuł na głos. Usłyszysz pewne niezręczności, których nie widziałeś w tekście. Jeszcze raz zastanów się czy w Twoim artykule nie ma zbędnych słów i koronkowych ozdobników.

Uwaga na koniec: nie ma genialnego tekstu napisanego po terminie - jest tylko bardzo dobry napisany na czas.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kontakt

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *