sobota, 25 września 2010

Trzy atomy wiadomości

Każdy z nas codziennie jest bombardowany atomami wiadomości - dobrych i złych. Tych drugich jest coraz więcej. Taka moda :-(

Wszędzie panuje ostra konkurencja o Twoje względy. O Twoją uwagę. O Twój czas. A czas to pieniądz.

Wyzwanie medialne jest dwojakiego rodzaju:

1. zrobić dobre wrażenie,

2. utrwalić przekazane informacje.

Dlaczego zatem tak trudno jest:

1. zwrócić na siebie uwagę?

2. zachęcić odbiorców do zapamiętania tego, co pragniesz przekazać?

Podstawą skutecznej komunikacji w mediach jest założenie, że ludzie zapamiętają najwyżej trzy informacje. Jeden temat – trzy informacje. Nie więcej.

Jeżeli odbiorcy zapamiętają przez dwa tygodnie po trzy informacje na trzy różne tematy, to ani chybi należą do... Mensy. Zadanie polega więc na skłonieniu ludzi do zapamiętania trzech informacji przez co najmniej miesiąc.

Więcej niż trzy informacje to szukanie kłopotu. Dajesz wtedy odbiorcom możliwość wyboru treści, które chcą zapamiętać – często jest to wybór przypadkowy.

Kiedy dokonujesz prezentacji, wygłaszasz przemówienie, przedstawiasz plan marketingowy lub brief PR, skup się na trzech informacjach. Następnie do trzech głównych punktów dodaj informacje uzupełniające (wzmacniające).

Opracowując treść przesłania rozważ trzy punkty:

1. Dlaczego odbiorcy powinni zainteresować się przekazem?

Chcesz powiedzieć coś ważnego, ale czy odbiorcy komunikatu widzą jakąś korzyść? Jeśli tak, jak ją opiszesz?

2. Co czyni przekaz przekonującym?

Co sprawi, że ludzie uwierzą i/lub zachowają się zgodnie z Twoim oczekiwaniem?

3. Jaka jest treść trzech elementów przesłania?

Trzy elementy każdego przekazu powinny zawierać:

1. Temat przekazu.

2. Wyjaśnienie dlaczego jest ważny dla nadawcy i istotny dla odbiorcy.

3. Punkt wyjściowy, założenie, rozwiązanie, sposób działania i uzasadnienie.

Dodatkowa wskazówka: opracowując przekaz, postaw na zwięzłość i prostotę. Bądź także przygotowany na proste pytania. Na przykład, jak wiarygodnie i zwięźle odpowiedzieć na najtrudniejsze pytanie dla polityka ubiegającego się o wybieralny urząd: "Dlaczego stara się pan/i o to stanowisko?"

Podsumowując, nasze trzy informacje brzmią:

1. Opracuj trzy proste wiadomości na wybrany temat.

2. Postaraj się powiązać je z naturalnymi zainteresowaniami odbiorców.

3. Zastanów się jak uczynić je bardziej sugestywnymi i łatwiejszymi do zapamiętania.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kontakt

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *