Co zrobić kiedy przygotowując się do wywiadu na trudny temat z dociekliwym reporterem mimo wzorowego wykonania całej pracy domowej i przemyślanego wyboru trzech najważniejszych myśli, nadal masz wrażenie, że dziennikarz może przekręcić najważniejsze fakty?
Co będzie jeżeli dziennikarz pomyli kluczowe dane: nazwiska, daty, liczby?
Jeżeli poświęcisz większość czasu na edukację reportera na temat najdrobniejszego szczegółu, będziesz miał mniej czasu na przekazanie najważniejszych wiadomości i zwiększysz ryzyko przypadkowo wybranego cytatu.
Może być jeszcze gorzej! W artykule nie pojawi się żaden cytat, bo Twój najważniejszy przekaz zagubi się w gąszczu technicznych informacji o firmie.
Jak temu zapobiec?
Prosta informacja prasowa z podstawowymi danymi rozwiąże problem.
Umieść na kartce papieru (lub w e-mailu) wypunktowane główne fakty. Reporterowi pozostanie tylko ich przepisanie lub skopiowanie z e-maila. Ryzyko przekłamania znacznie się zmniejszy (nigdy nie możesz go wykluczyć).
Co więcej, nie musisz tracić cennych minut na żmudne dyktowanie liczb, nazwisk i nazw – masz więcej czasu na prawdziwą rozmowę z dziennikarzem.
Opracowując informację prasową pamiętaj o pięciu zasadach:
1. Zacznij od najważniejszych faktów.
2. Używaj równoważników zamiast pełnych zdań.
3. Zachowaj podwójne odstępy pomiędzy liniami.
4. Używaj prostej i czytelnej czcionki.
5. Podaj jak najwięcej ciekawych i istotnych faktów.
Informacje prasowe nie są rozwiązaniem na każdy problem. Na przykład kiedy dzwoni do Ciebie dziennikarz polityczny z prośbą o szybki komentarz dotyczący publikacji nowych faktów o katastrofie prezydenckiego tupolewa pod Smoleńskiem.
Ale w innych sytuacjach (na przykład premiera produktu, oficjalne ogłoszenie kampanii wyborczej albo uporanie się z kryzysem) takie dokumenty są nieocenionym narzędziem komunikacji z mediami, zmniejszającym ryzyko przypadkowego zniekształcenia faktów.
Zapraszam na szkolenia medialne i warsztaty kryzysowe. Tel. 77 441 40 14.
Zapraszamy na nasze szkolenia medialne.
Strona główna » szkolenia medialne » Fakty, proszę!
środa, 19 stycznia 2011
Fakty, proszę!
Kategorie:
informacja prasowa,
reporter,
szkolenia medialne
Ekspert zarządzania komunikacją kryzysową, konsultant public relations, trener medialny. Autor ponad 1,700 artykułów o PR, zarządzaniu ryzykiem i kryzysem, strategicznej komunikacji kryzysowej, komunikacji online, relacjach z mediami, wystąpieniach publicznych i pisaniu informacji prasowych. W poprzednim życiu poławiacz pereł. Nie lubi miejsca w samolocie daleko od wyjścia. Ulubiona książka: właśnie ją czyta :-)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz