Przed chwilą wysłałeś pierwszą informację prasową. Jako osobę do kontaktu podałeś rzecznika prasowego, czyli siebie.
Nie ma takiej informacji prasowej, która lepiej przekaże najważniejsze wiadomości o firmie niż rzecznik prasowy. Nic nie zastąpi kontaktu osobistego.
Informacja prasowa jest znakomitą przynętą, ale ktoś musi zarzucić wędkę i wyciągnąć sieci.
Oto 10 przykazań dla każdego rzecznika prasowego:
1. Wiarygodność. Nie mów rzeczy, których nie jesteś absolutnie pewny. Kiedy czegoś nie wiesz, powiedz dziennikarzowi, że skontaktujesz się z nim po sprawdzeniu faktów lub podaj kontakt z osobą, która wie więcej na ten temat.
2. Rozpoznanie. Dowiedz się dlaczego dziennikarz pragnie z Tobą rozmawiać. Przeczytaj jego poprzednie artykuły i oceń czy były obiektywne. Sprawdź jakie tematy najbardziej interesują dziennikarza i co jest jego specjalnością.
3. Cel. Dowiedz się jaki jest cel Twojego występu w mediach. Sprawdź czy masz informować, zachęcać do działania, przekonać lub bawić. Podstawowy cel public relations to poprawa wizerunku i rozpoznawalności Twojej organizacji. Dziennikarze potrzebują tematów, nie ofert sprzedaży. Oceń w jaki sposób najlepiej zainteresować media.
4. Dokumentacja. Musisz poznać temat na wylot i umieć uzasadnić swoje opinie. Przygotuj streszczenie najważniejszych faktów, statystyki, wyniki badań, sondaże z odwołaniem do źródeł. Znakomite wrażenie robi przedstawienie przeciwnych opinii i ukazanie ich słabych punktów.
5. Dyspozycyjność. Bądź stale do dyspozycji mediów – łatwo osiągalny i dokładnie przygotowany do komentarza. Dziennikarze mają różne tempo pracy; niektórzy mogą poczekać na odpowiedź trzy dni, inni trzy godziny, jeszcze inni trzy minuty.
6. Kluczowe przesłanie. Zawsze miej pod ręką trzy kluczowe, zwięzłe i pozytywne informacje. Unikaj żargonu i technicznych terminów. Używaj nazwy organizacji, a nie zaimka. Na przykład, "Pressence Public Relations pomnaża kapitał komunikacyjny klientów", a nie - "Pomnażamy kapitał komunikacyjny klientów".
7. Zainteresowanie. Okazuj zainteresowanie tematem i przekonanie do tego, co mówisz. Zanim zainteresujesz innych musisz wzbudzić to zainteresowanie u siebie samego.
8. Zwięzłość. Bądź gotowy do streszczenia w ciągu jednej minuty sedna Twojej wypowiedzi. Jeżeli to niemożliwe, to znaczy, że chcesz przekazać za dużo informacji lub robisz to w zbyt skomplikowany sposób.
9. Trudne pytania. Bądź przygotowany do odpowiedzi na trudne pytania. Na łatwe pytania dziennikarz odpowiada sam :-)
10. Trening. Praktyka i ćwiczenia czynią mistrza! Przećwicz na głos odpowiedzi i treść oświadczenia.
Które przykazanie jest – Twoim zdaniem – najważniejsze? Co proponujesz dodać? Napisz o tym w komentarzu.
Zapraszam na szkolenia medialne i warsztaty kryzysowe. Tel. 77 441 40 14.
Zapraszamy na nasze szkolenia medialne.
Strona główna » rzecznik prasowy » Sztuka wędkowania, czyli 10 przykazań dla rzecznika prasowego
środa, 16 lutego 2011
Sztuka wędkowania, czyli 10 przykazań dla rzecznika prasowego
Kategorie:
informacja prasowa,
media,
rzecznik prasowy
Ekspert zarządzania komunikacją kryzysową, konsultant public relations, trener medialny. Autor ponad 1,700 artykułów o PR, zarządzaniu ryzykiem i kryzysem, strategicznej komunikacji kryzysowej, komunikacji online, relacjach z mediami, wystąpieniach publicznych i pisaniu informacji prasowych. W poprzednim życiu poławiacz pereł. Nie lubi miejsca w samolocie daleko od wyjścia. Ulubiona książka: właśnie ją czyta :-)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz