Na dobrych szkoleniach medialnych można usłyszeć, żeby nie mówić "bez komentarza". Łatwo radzić, ale co zrobić kiedy szef zabrania udzielania jakichkolwiek informacji?
Na początek można poćwiczyć mówienie "bez komentarza" w 20, 50 lub 100 słowach :-)
Mam na myśli coś co doświadczeni rzecznicy prasowi lub politycy robią codziennie - używając wielu słów, mówią bardzo mało.
Pokaż troskę, zrozumienie i zaangażowanie. Unikaj konkretów. Jeżeli reporter naciska, wyjaśnij dlaczego nie możesz komentować, ale tylko wtedy, kiedy jest jakiś konkretny powód (na przykład, przepis prawa).
Jaką to daje korzyść mediom? Mają jakąś informację do umieszczenia na szpalcie. Tę informację mogą przypisać konkretnemu źródłu. Ale najważniejsze, że zyskujesz czas, żeby przedstawić prawdziwe i wartościowe informacje, kiedy będziesz przygotowany, a nie kiedy naciskają media.
Oto 10 propozycji, które pozwolą zyskać na czasie:
1. "Nie mogę odpowiedzieć na to pytanie, ale powiem co robimy, aby ustalić fakty."
2. "Nie potrafię odpowiedzieć na to pytanie, ale poinformuję kto wie więcej na ten temat."
3. "Nie mogę odpowiedzieć teraz, ale zapewniam, że za trzy dni wszystko będzie już jasne."
4. "Podstawową zasadą naszej firmy jest unikanie komentarzy dotyczących niesprawdzonych informacji. To pytanie wymaga ode mnie spekulacji. Nie mogę pozwolić sobie nawet na wrażenie udzielania nieścisłych informacji."
5. "Nie wiem, ale chętnie to sprawdzę i skontaktuję się z panem."
6. "Skoro prosi mnie pan o spekulowanie i osobistą ocenę sytuacji mogę powiedzieć, że moje osobiste odczucia są równie uzasadnione jak każdej innej osoby i dlatego nie widzę powodu do snucia hipotez. Mogę natomiast powiedzieć co robimy, aby znaleźć obiektywne odpowiedzi."
7. "Wszyscy chcemy poznać prawdę. Nie mogę przekazać faktów, o które pan pyta, ale zapewniam, że poinformowaliśmy już wszystkie agendy rządowe i kiedy teraz rozmawiamy, nasze ekipy pracują na miejscu zdarzenia. Oto plansza. Popatrzmy razem na trzy etapy naszego planu działania."
8. "Zdajemy sobie sprawę z powagi sytuacji. Postępujemy bardzo ostrożnie, gdyż chcemy uniknąć pochopnych wniosków. Nie możemy sobie pozwolić na żaden błąd w ocenie i posądzenie o brak troski i rozwagi."
9. "Bardzo chciałbym odpowiedzieć na to pytanie, ale w tej chwili nie jesteśmy w stanie potwierdzić tej informacji. Opublikujemy pełny raport niezwłocznie po zebraniu kompletu danych."
10. "Chciałbym odpowiedzieć na to pytanie, ale (straż pożarna/policja/szpital/agenda rządowa/ekspert, itp.) wie więcej i opublikuje wszystkie dane po zakończeniu kontroli/dochodzenia/badania."
Masz własne propozycje? Napisz o tym w komentarzu.
Zapraszam na szkolenia medialne i warsztaty kryzysowe. Tel. 77 441 40 14.
Zapraszamy na nasze szkolenia medialne.
Strona główna » szkolenia medialne » 10 propozycji jak mówić "bez komentarza"
środa, 30 marca 2011
10 propozycji jak mówić "bez komentarza"
Kategorie:
bez komentarza,
rzecznik prasowy,
szkolenia medialne
Ekspert zarządzania komunikacją kryzysową, konsultant public relations, trener medialny. Autor ponad 1,700 artykułów o PR, zarządzaniu ryzykiem i kryzysem, strategicznej komunikacji kryzysowej, komunikacji online, relacjach z mediami, wystąpieniach publicznych i pisaniu informacji prasowych. W poprzednim życiu poławiacz pereł. Nie lubi miejsca w samolocie daleko od wyjścia. Ulubiona książka: właśnie ją czyta :-)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz